Zobaczyć będzie można fotografie oraz film na których widać nagą modelkę – artystkę pomalowaną ekspresyjnie farbami w pozach Wenus, Danae, Mai, Fornariny, alegorycznego przedstawienia tahitańskiej piękności. Anka Leśniak autorka prac, w projekcie Top Models zwróciła swoją uwagę na modelki znane z obrazów dawnych mistrzów, ale właściwie tylko rozpoznawalne.
Leśniak stosuje pozornie bardzo prosty zabieg: wciela się w rolę niektórych z nich i przypomniała ich historie, porusza jednocześnie wiele wątków opartych na konfabulacjach i domysłach, co pokazuje jak niewiele wiadomo o modelkach, „głównych aktorkach” kompozycji malarskich.
Artystka wchodzi w dialog z tradycją historii sztuki przywołując znane dzieła i wypełniając je swoją osobą. Działanie Leśniak nie można jednak nazwać ani cytatem, ani też pastiszem – w obu przypadkach mamy do czynienia ze zbyt mało dosłownym przytoczeniem. Można się pokusić o nazwanie tego przypisem, odsyłającym do dzieł z przeszłości, ale kierującym uwagę na zupełnie inne zagadnienia.
Na filmie artystka wciela się w rolę modelek, dzięki temu daje im głos, pozwala opowiedzieć ich historię, określić tożsamość.
“Dziś dla nikogo nie ma to znaczenia kim była modelka” – mówi jedna z nich. Leśniak podjęła próbę dotarcia do informacji na temat kobiet znajdujących się na obrazach. Historie, które opowiada są wynikiem tych poszukiwań, jednocześnie ukłonem w stronę kobiet, uczłowieczeniem modelki, by idealne ciało przestało wyglądać “jak nikt”.
W wielu przypadkach można wysnuć jedynie hipotezy na temat pochodzenia modelki, tego kim była, jednak nawet przypuszczenia powodują, że modelka staje się konkretną kobietą. Artystka zatem, z jednej strony weszła w role modelek, przywłaszczając sobie na chwilę ich ciało, z drugiej przedstawiając ich historie, zwróciła im tożsamość.
Wernisaż wystawy odbędzie się 6 marca 2013r. o godz. 19.00 w Galerii No Women No Art w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa. Fotografie można oglądać do 4 kwietnia.
Anka Leśniak działa przede wszystkim w takich dziedzinach jak: instalacja, performance, malarstwo rozszerzone, video-art. Brała udział w ponad 50 wystawach indywidualnych i grupowych. W swojej sztuce głównie zajmuje się historią kobiet, tworzy prace site-specific oraz działa w dziedzinie performance. W 2003 roku ukończyła Historię Sztuki na Uniwersytecie Łódzkim, w 2004 otrzymała dyplom z wyróżnieniem Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W roku 2011 została stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W tekście wykorzystano fragment tekstu Karoliny Jabłońskiej Dziś dla nikogo nie ma to znaczenia kim była modelka.
Dodaj komentarz