Trzy procent Polaków rozpoznaje hasło promocyjne stolicy Wielkopolski – “POZnań miasto know how”. Tak wynika z badań zleconych przez magazyn “Marketing miejsca”. Ankieterzy sprawdzili czy Polacy kojarzą slogany promujące największe miasta. Badanych było 12 aglomeracji Poznań zajął piąte miejsce.
Ponad połowa dorosłych Polaków nie potrafiła spontanicznie wymienić żadnego hasła, za pomocą którego promuje się któreś z polskich miast (52,6 proc.). Z przeprowadzonego badania wynika, iż najlepiej w tym względzie radzą sobie przedstawiciele miasta Wrocław, najefektywniejszy jest bowiem slogan – „Wrocław – miasto spotkań”, który został zapamiętany i uznany za najlepsze hasło promocyjne przez 13,2 proc. badanych. Działania promocyjne stolicy okazały się mniej skuteczne. Hasło „Zakochaj się w Warszawie” zostało wskazane jako najlepsze przez 8,7 proc. badanych. Jeszcze mniej osób kojarzyło hasła Gdańska (Gdańsk – morze możliwości), Lublina (Miasto Inspiracji), Poznania (POZnan* Miasto know how), Torunia (Gotyk na dotyk), Łodzi (Łódź kreuje), czy Białegostoku (Wschodzący Białystok).
Dyrektor Biura Promocji Miasta Łukasz Goździor komentując badanie nie widział w kiepskich efektach nic złego, bo przecież nikt z nas nie zna przecież hasła Zurichu albo Brna. Można więc zadać pytanie, po co to całe – kosztowne zamieszanie?
W 2013 roku w raporcie „Top Promocji polskich miast, powiatów i regionów 2013” przygotowanym przez Fundację Best Place Poznań zajął natomiast pierwsze miejsce. Wtedy miało to wielkie znaczenie!
Cieszę się, że Miasto Poznań zajęło w rankingu pierwsze miejsce, bo to oznacza, że podejmowane przez nas działania są skuteczne. Od lat efektywnie współpracujemy z największymi firmami w mieście i okolicy, wychodzimy naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i staramy się stwarzać doskonałe warunki do inwestowania. W ten sposób konsekwentnie budujemy biznesową wizytówkę miasta.” powiedział prezydent Poznania Ryszard Grobelny.
Także twórcy krajowych logotypów już raz zaliczyli wpadkę. Stworzony przed laty Latawiec kojarzył się z oszukiwaniem. Teraz na stronie www.logodlapolski.pl możemy zagłosować na jeden z trzech nowych znaków. Nowe Logo nie będzie zastępowało Godła ani Flagi, ma integrować działania promocyjne, budujące dobrą reputację kraju i polskich marek.
Docelowo Logo ma być przekazane nieodpłatnie na ręce Skarbu Państwa. Wszelkie koszty związane z nabyciem praw autorskich zostały pokryte przez polskich przedsiębiorców.
Nowe Logo ma ochronić GODŁO i FLAGĘ, które nie powinny być wykorzystywane jako znak handlowy w działaniach komercyjnych. Nowe Logo może dać Polakom, przedsiębiorcom, artystom przekonanie, że możemy znacznie więcej, że możemy zmieniać rzeczywistość wokół nas i że nasz czas dopiero się zaczął. W godłach 58 krajów znajdują się ptaki. 29 z nich symbolizują orły np.: rosyjski, palestyński, iracki, rumuński, amerykański, meksykański i Górnego Karabachu. Chcąc budować silną markę musimy myśleć strategicznie i oprzeć komunikację na wyróżnikach. Kiedy Eric Schmidt – prezes Google przyjechał 4 czerwca br. i obwieścił że otwiera centrum badawcze, a zapytany dlaczego, odpowiedział, że Polacy nie tolerują status quo. Kiedy patrzę na ten rok; 3 rocznic, skoczków, kolarzy, siatkarzy, a od niedawna piłkarzy, Polaka jako Przewodniczącego Rady Europy i wiele innych sukcesów, to myślę, że jesteśmy gotowi na swoją markę – mówi Paweł Tyszkiewicz, ze Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR.
Nowoczesna komunikacja budująca markę musi cechować się spójnością i integralnością. Skuteczna narracja, opowieść i obietnica marki musi również być wyrażana za pomocą jednolitej identyfikacji wizualnej. Polska jak dotąd od 25 lat nie doczekała się jednego znaku, który integrowałby i uspójniał komunikację.
Dodaj komentarz