Zarządzanie poznańskimi cmentarzami komunalnymi Miasto powierzyło miejskiej spółce. Dotyczy to dwóch największych nekropolii w Poznaniu, a więc cmentarzami na Junikowie i Miłostowie. Co się zatem zmieni? Czy wzrosną dotychczasowe ceny za usługi?
O zmianach w zarządzaniu miejskimi cmentarzami pisaliśmy już o tym tutaj. Do tej pory, nieprzerwanie od 42 lat zajmowała się tym Spółdzielnia Pracy Universum. Jak zapewniają przedstawiciele Urzędu Miasta zmiana w zarządzaniu nie będzie się wiązała z podwyższeniem cen za usługi. Zmieni się natomiast sposób oraz miejsca załatwiania formalności związanych z pochówkiem zmarłych.
Miasto zdecydowało się na oddzielenie usług cmentarnych od pogrzebowych, co zalecała Najwyższa Izba Kontroli oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ponieważ Universum miała dominującą pozycję na tym rynku w Poznaniu. Uwolni to praktycznie poznański rynek pogrzebowy.
Uwolnienie rynku firm pogrzebowych sprzyjać będzie wolnej konkurencji i może wpłynąć na obniżenie kosztów związanych z organizacją pochówku – wyjaśnia Ziemowit Borowczak z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Poznania – przejęcie zarządzania cmentarzami przez Usługi Komunalne będzie skutkowało podniesieniem standardu ich utrzymania.
Dodał również, że spółdzielnia Universum wiedząc, że jej umowa z Miastem wygasa, nie była zainteresowana angażowaniem większych środków na utrzymanie porządku i czystości oraz w pielęgnację zieleni.
Co zatem ma się zmienić? Na pewno wraz z końcem czerwca przestanie funkcjonować Oddział Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego mieszczący się w siedzibie Universum przy ul. Woźnej.
Wszelkie formalności związane ze zgłoszeniem zgonu będziemy mogli załatwić w Urzędzie Stanu Cywilnego przy ul. Libelta 16/20 oraz przy ul. 23 Lutego 4/6, a także w siedzibie Biura Administracji Cmentarzy Komunalnych, którego modernizacja i adaptacja dobiega końca.
Obsługa klientów w Biurze Administracji Cmentarzy Komunalnych przy ul. 23 Lutego 4/6 będzie zorientowana wyłącznie na sprawy związane z wyborem miejsca dla zmarłego oraz rezerwacją terminu pochówku – wyjaśniają urzędnicy – to powinno pozytywnie wpłynąć na czas obsługi.
W przypadku zamiaru pochowania członka rodziny lub osoby bliskiej na jednym z tych dwóch cmentarzy najwygodniej będzie z kartą zgonu wystawioną przez lekarza oraz dowodem osobistym zmarłego udać się do filii Oddziału Zgonów Urzędu Stanu Cywilnego, mieszczącej się przy ul. 23 Lutego 4/6.
Tutaj w jednym miejscu będzie można nie tylko odebrać akt zgonu, ale też wybrać i opłacić miejsce oraz zarezerwować termin pochówku zmarłego na cmentarzach Junikowo lub Miłostowo – wyjaśnia Maciej Dźwig, dyrektor Usług Komunalnych – wysokość opłat za udostępnienie miejsc pochówku nie ulegnie zmianie.
Wszelkie sprawy związane z prowadzeniem cmentarzy komunalnych, poza rezerwacją terminu pochówku, będzie można załatwić również w biurach zlokalizowanych na cmentarzach komunalnych Junikowo i Miłostowo, które zaczną działać 3 lipca.
Prosimy o wstrzymanie się z dokonaniem tych opłat w siedzibie Universum i uiszczanie ich od 3 lipca w naszych biurach – przekonuje Ziemowit Borowczak – koszty utrzymania infrastruktury cmentarnej będzie ponosić jednostka budżetowa Usługi Komunalne, w związku z czym zasadnym jest, aby środki na to zadanie trafiły do niej, a nie do prywatnego przedsiębiorstwa, jakim jest Universum.
Czyli przez najbliższe pół roku należy powstrzymać się od zgonu jeśli nie chcemy przyprawić o zgon najbliższych.