Od 2025 roku mieszkańcy Poznania i okolic zyskają nowe możliwości podróżowania koleją. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły budowę siedmiu nowych przystanków na towarowej obwodnicy Poznania (TOP). Pierwszy z nich, Poznań Suchy Las, już powstaje przy granicy Poznania i Suchego Lasu. To część większego projektu, który ma poprawić dostęp do transportu kolejowego w aglomeracji poznańskiej i skrócić czas przejazdów. Wszystkie prace, o wartości ok. 1,4 mld zł, mają zostać zakończone do końca 2027 roku.
Pierwszy z nowych przystanków, Poznań Suchy Las, powstaje przy ul. Sucholeskiej, w pobliżu przejazdu kolejowo-drogowego. Na miejscu widać już konstrukcję peronu, a ciężki sprzęt pracuje nad platformą, na której zostanie ułożona antypoślizgowa nawierzchnia. Wkrótce pojawią się tam również wiaty, ławki, jasne oświetlenie i czytelne informacje dla podróżnych. Dodatkowo, przy przystankach powstaną wygodne dojścia oraz stojaki rowerowe, co zachęci do ekologicznych podróży łączących rower z koleją.
W podobnym standardzie powstaną kolejne przystanki, które będą zlokalizowane m.in. przy ul. Starachowickiej (Poznań Zieliniec), ul. Gdyńskiej (Poznań Koziegłowy), ul. Naramowickiej (Poznań Naramowice), w pobliżu kampusu uniwersyteckiego przy ul. Stróżyńskiego (Poznań Piątkowo), ul. Folwarcznej (Poznań Franowo), ul. Kobylepole (Poznań Kobylepole) oraz w Nowej Wsi (Swarzędz Nowa Wieś). Wszystkie przystanki będą dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, a dzięki współpracy z samorządem powstaną przy nich węzły przesiadkowe, integrujące transport kolejowy z komunikacją miejską.
Modernizacja torów i zwiększenie prędkości pociągów
Oprócz budowy nowych przystanków, PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują tory na całej trasie obwodnicy. Prace obejmują wzmocnienie podłoża, wymianę podkładów, podsypki i szyn, a także przebudowę sieci trakcyjnej. Dzięki temu pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h, co znacznie skróci czas przejazdów. Obecnie prędkość na niektórych odcinkach obwodnicy wynosi zaledwie 20-40 km/h.
– Modernizacja torów i budowa nowych przystanków to kluczowe elementy projektu, które pozwolą na stworzenie sprawniejszego systemu komunikacji w aglomeracji poznańskiej – mówi Radosław Śledziński, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.
Bezpieczeństwo i nowoczesne rozwiązania
W ramach inwestycji zostaną również zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Na części z nich pojawią się nowe zabezpieczenia, które skrócą czas zamknięcia zapór i zwiększą bezpieczeństwo kierowców. Nadzorowanie ruchu pociągów będzie odbywać się z nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS), które powstaje przy ul. Kolejowej. Budynek o powierzchni 1800 m² będzie miał przeszkloną elewację i pomieści zarówno centrum sterowania, jak i część biurową.
Modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania to projekt, który znacząco poprawi jakość życia mieszkańców aglomeracji. Dzięki nowym przystankom i szybszym przejazdom, podróżowanie koleją stanie się wygodniejsze i bardziej atrakcyjne. Szacuje się, że przejazd całym obwodem (od Poznania Głównego, przez m.in. Franowo, Koziegłowy i Piątkowo, z powrotem do Poznania Głównego) zajmie około 50 minut, co stanowi znaczną poprawę w porównaniu z obecnymi czasami przejazdów.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych to krok w kierunku nowoczesnej i sprawniejszej komunikacji w aglomeracji poznańskiej. Dzięki budowie nowych przystanków, modernizacji torów i zwiększeniu prędkości pociągów, mieszkańcy zyskają wygodniejsze i szybsze połączenia kolejowe. Projekt, o wartości 1,4 mld zł, jest realizowany ze środków budżetowych i ma zostać zakończony do końca 2027 roku. To kolejny krok w rozwoju transportu kolejowego w Polsce, który wpisuje się w szerszą strategię poprawy jakości życia mieszkańców miast i ich okolic.
Dodaj komentarz