Oferta konsorcjum firm Qmak i Strabag zwyciężyła w przetargu na modernizację pasa startowego w Porcie Lotniczym Poznań-Ławica. Inwestycja, której realizację zaplanowano na 8 miesięcy, ma na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa lotniska – dostosowanie go do kategorii drugiej (CAT II) podejścia do operacji lądowania.
W ramach modernizacji wykonane zostanie oświetlenie nawigacyjne, a także dostarczony system „Ice-Alert”, ostrzegający o ryzyku wystąpienia śliskości na drodze startowej.
Druga część prac na Ławicy dotyczy modernizacji nawierzchni oraz przebudowa systemu odwodnienia drogi startowej. Łączna wartość wszystkich prac dla poznańskiego portu lotniczego to 50,5 mln zł netto.
Celem modernizacji jest podniesienie standardów lotniska do kategorii CAT II. Umożliwi to przyjmowanie większych samolotów, także w trudnych warunkach atmosferycznych przy ograniczonej widoczności na drodze startowej. W efekcie zwiększy się nie tylko poziom bezpieczeństwa, ale również przepustowość portu.
Zgodnie z zapisami umowy na realizację całości prac przewidziano 8 miesięcy.
Qumak ma już na swoim koncie m.in. przebudowę systemu oświetlenia nawigacyjnego w Porcie Lotniczym Rzeszów-Jasionka oraz na lotniskach w Katowicach i podwarszawskim Modlinie. Firma zrealizowała także terminal pasażerski w Porcie Lotniczym Lublin, gdzie wdrożyła system bagażowy.
Chciałbym bardzo poprawić autora tego tekstu, ponieważ nie ma czegoś takiego jak kategoria lotniska CAT II. Chodzi tutaj o system precyzyjnego podejścia ILS który ma podział na 3 kategorie. Obecnie na lotnisku Poznań – Ławica jest system ILS w kategorii I, natomiast przebudowa ma być do ILS kategorii II, które jak było napisane, pozwoli na przyjmowanie samolotów w trudniejszych warunkach atmosferycznych, niż te na które system pozwala pracując w kategorii I.
Natomiast zmiana kategorii podejścia precyzyjnego nie ma żadnego wpływu na to, jakie statki powietrzne może przyjmować lotnisko. Wielkość samolotu które może przyjąć lotnisko zależy przede wszystkim od drogi startowej (jej długości, szerokości, nośności), a nie od oprzyrządowania drogi startowej.