BizNews POZnań

Nowy łuk tramwajowy przy Okrąglaku gotowy latem

Okrąglak 27 Grudnia tramwaj  Foto: PIM / materialy prasowe

Już za kilka miesięcy tramwaje będą mogły kursować po nowym łuku torowym przy Okrąglaku. Inwestycja ta stanowi kluczowy element modernizacji komunikacyjnej Poznania, umożliwiając sprawniejsze połączenie północnych i południowych rejonów miasta. Prace rozpoczynają się w poniedziałek, 3 lutego, i zostaną przeprowadzone w sposób minimalizujący utrudnienia w ruchu tramwajowym na tym ważnym węźle komunikacyjnym.

Ochrona Okrąglaka priorytetem

Ze względu na unikalny charakter architektoniczny Okrąglaka, podczas budowy zostaną zastosowane specjalistyczne rozwiązania zabezpieczające budynek przed drganiami. Kluczowym etapem inwestycji będzie rozbiórka części piwnic od strony ul. 27 Grudnia, które następnie zostaną zasypane. Prace te zostaną przeprowadzone bez użycia ciężkiego sprzętu, by nie wpłynęły negatywnie na konstrukcję zabytku.

Anna Sokolnicka – Elzanowska, radna Starego Miasta i aktywistka Stowarzyszenia Plac Wolności przypomina, że wcześniej urzędnicy prezydenta Jaśkowiaka uznali historyczne piwnice Okrąglaka za „nielegalne”. Przede wszystkim szkoda tych milionów złotych na odszkodowania. Te pieniądze można było zainwestować w zieleń w centrum miasta – podkreśla.

Nowoczesne technologie w budowie łuku

Nowy łuk tramwajowy zostanie zaprojektowany w taki sposób, by maksymalnie ograniczyć przenoszenie drgań na otoczenie. Specjaliści z Politechniki Krakowskiej opracowali ekspertyzy potwierdzające skuteczność zastosowanych rozwiązań. Konstrukcja budynku zostanie zabezpieczona specjalną ścianą oporową, która odseparuje go od usuniętej części piwnic. Płyta torowa zostanie osadzona na macie wibroizolacyjnej, co zapewni spełnienie norm komfortu dla osób przebywających w budynku.

Organizacja ruchu podczas prac

Od 3 lutego wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu. Wschodnia część skrzyżowania ul. 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego oraz chodnik przy Okrąglaku zostaną częściowo wyłączone z użytku. Rowerzyści i kierowcy dojeżdżający do posesji będą mogli skręcić z ul. 27 Grudnia w ul. Gwarną. Piesi będą mogli korzystać z alternatywnych przejść oraz chodnika po przeciwnej stronie ulicy.

Prace potrwają około pół roku, a wszelkie ewentualne przerwy w kursowaniu tramwajów będą ograniczone do minimum i przeprowadzane głównie w weekendy, po uzgodnieniu z MPK.

Użyte w artykule zdjęcia: PIM / materialy prasowe

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz