We wtorek, 1 marca rozpocznie się 11. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku użytkownicy będą mieli do dyspozycji 8 kolejnych stref wypożyczeń i dodatkowych 87 jednośladów bezstacyjnych. Dzięki lokalizacji nowych stref 4G, wzmocniona zostanie funkcja rekreacyjna roweru miejskiego. Użytkownicy będą mogli dojechać m. in. do takich miejsc, jak Strzeszynek czy Rusałka.
Tak, jak w poprzednim sezonie, posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy bez biletu okresowego za pierwsze 30 minut wypożyczenia zapłacą symboliczną złotówkę.
Po raz kolejny rozbudujemy system rowerów bezstacyjnych, który jest znacznie bardziej elastyczny i przyjazny dla użytkowników. Powstanie 8 nowych stref, do tego pojawi się 87 nowych rowerów 4G. Lokalizacja nowych stref wzmocni system rowerów miejskich pod względem możliwości dojazdu w rejony rekreacyjne – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
W trakcie przerwy zimowej każdy rower, który trafił do serwisu, był dokładnie sprawdzany. Jeżeli wymagał choćby drobnej naprawy, usterka była usuwana przez specjalistów. Dodatkowo weryfikację przeszła cała infrastruktura.
W zbliżającym się sezonie będzie można korzystać z:
- 112 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie 1000 rowerów,
- 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka,
- 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci,
- 833 rowerów PRM 4G i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G,
- 178 miejskich stref postoju rowerów 4G. 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.
Nowe lokalizacje stref 4G PRM (mapa w załączniku):
- Strzeszyn PKM
- Stary Strzeszyn (pętla)
- Strzeszynek
- Rusałka
- Cegłowskiej
- Druskienicka
- Wartostrada POSiR
- Zawady (pętla tramwajowa)
Jaka przyszłość PRM?
Umowa z obecnym operatorem Poznańskiego Roweru Miejskiego wygasa z dniem 31 grudnia 2022 r., zarówno dla systemu 3G jak i 4G. Jednak już od ubiegłego roku Zarząd Transportu Miejskiego analizuje różne warianty odnośnie możliwości funkcjonowania roweru miejskiego w stolicy Wielkopolski od 2023 roku.
Pod uwagę brane są opcje obejmujące swoim zakresem zarówno rowery stacyjne 3G (które wraz z terminalami i stojakami są obecnie własnością ZTM w Poznaniu), jak i bezstacyjne 4G. Trudno jest obecnie prognozować, który model okaże się bardziej optymalnym i tańszym rozwiązaniem.
Obecnie trwa analiza dokumentów złożonych przez potencjalnych operatorów systemu, którzy zgłosili swoje zainteresowanie w zakresie wstępnych konsultacji rynkowych, dotyczących uruchomienia oraz zarządzania i utrzymania systemu rowerów miejskich w Poznaniu od 2023 roku. Przeprowadzone konsultacje i analiza zebranych informacji pozwolą odpowiedzieć na szereg pytań i będą podstawą do podjęcia dalszych decyzji dotyczących najbliższej przyszłości systemu rowerów miejskich w stolicy Wielkopolski.
Dodaj komentarz