Gry zaangażowane społecznie, gry miejskie, gry – dzieła sztuki! Gry towarzyszą nam od wieków. Nie mają jednej ojczyzny. Nie można umieścić ich początków w żadnym konkretnym miejscu, ani czasie. Mają jednak zadziwiająco zbliżone formy. Były częścią rytuałów i obrzędów religijnych. Traktowano je z ogromną powagą, choć równocześnie dostarczały wielu emocji.
W Muzeum Archeologicznym można oglądać wystawę „Magia gry – sztuka rywalizacji” a w najbliższy piątek kuratorka Agnieszka Stempin oraz bułgarska artystka Veronika Tzekova opowiedzą m.in. o grach zaangażowanych społecznie.
Rzuty kośćmi informowały o woli bogów, piłka była odwzorowaniem wędrówki Słońca, wygrana w tabula stawała się probierzem lojalności wobec władcy. Gry były w różnych społecznościach uważane za wielkie dobro lub z kretesem potępiane, nigdy jednak nasi przodkowie nie wykazywali wobec nich obojętności.
Myślą przewodnią wystawy „Magia gry – sztuka rywalizacji”, jest nakreślenie idei, jakie towarzyszyły powstawaniu gier i przedstawienie stosunku człowieka do różnych form rywalizacji, a także zmian, jakie w tej materii możemy obserwować na przestrzeni wieków – pisze kuratorka Agnieszka Stempin
Zgromadzone na ekspozycji przedmioty – rekwizyty służące do gier, to w znakomitej większości zabytki archeologiczne pochodzące z badań prowadzonych na terenie Polski. Najstarsze z nich swą metryką sięgają czasów rzymskich.
Veronika Tzekova w swojej pracy artystycznej inspiruje się tematem środowiska miejskiego i jego rozwoju wynikającego z intensywnych przemian gospodarczych i społecznych. W ostatnich latach większość projektów realizowała w przestrzeni miejskiej wykorzystując schematy różnych gier i zabaw: np. Miejska Olimpiada 2011 w Sofii czy cykl Challenged Games prezentowany m. in. na festiwalu Include the City w Burgas.
Kontynuacją tego cyklu jest jej obecny projekt – prowadzony w Poznaniu w ramach Międzynarodowego Programu Rezydencji Artystycznych. Challange Games, realizowane we współpracy z Mediations Biennale, Concordia Design, poznańskimi klubami sportowymi i mieszkańcami miasta, to artystyczna interwencja, która zgłębia tematykę gier i zabaw, a w szczególności relacji między ich ustanowionymi zasadami a „płynną nowoczesnością”, zmieniającym się wciąż społeczeństwem.
Challenged Games wpisują się w nurt artystycznych gier, którego najbardziej znane przykłady to prace artystów grupy Fluxus, zwłaszcza Georga Maciunasa.
Dla Tzekovej gra to nie tylko sposób nauki i zabawy przeznaczony dla dzieci, ale medium pozwalające unaocznić siły działające w realnym świecie, wypowiedzieć się na ich temat a nawet zmienić nasze relacje z otoczeniem. Challange Games pozwalają na tworzenie alternatywnych modeli myślenia o otaczającej rzeczywistości, stają się narzędziem pomocnym w mówieniu o problemach społecznych, ale także są próbą przełamania granicy pomiędzy pasywnym i aktywnym odbiorcą sztuki – widzem i uczestnikiem.
Dodaj komentarz