Od piątku, 8 stycznia z e-skierowań będą obowiązkowo musieli korzystać lekarze z przychodni i poradni posiadających umowy z NFZ. Prawdopodobnie wielu pacjentów miało już styczność z tym rozwiązaniem, ponieważ od października 2019 r. trwał pilotaż nowego systemu. Do końca października 2020 r. z e-skierowań korzystała już ponad połowa placówek w Polsce. Teraz będzie korzystać każda.
E-skierowanie działa na podobnej zasadzie, co funkcjonujące e-recepty. Pacjenci nie będą już musieli odbierać papierowych wydruków, ale informację o wystawionym elektronicznie skierowaniu dostaną SMS-em lub mailem. To duże ułatwienie, zwłaszcza w czasie pandemii, kiedy większość wizyt odbywa się w formie teleporad.
E-skierowanie można odebrać na trzy sposoby. Najbardziej tradycyjna metoda, to odebranie z poradni wydruku informacyjnego. Do dwóch kolejnych potrzebne jest korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta oraz uzupełnienie w nim danych – numeru telefonu i adresu e-mail.
Gdy to zrobimy, zaraz po wystawieniu skierowania otrzymamy SMS z czterocyfrowym kodem lub e-mail z załączonym w pliku PDF e-skierowaniem (kod dostępu znajduje się po lewej stronie pod kodem kreskowym).
Z e-skierowaniem o wiele prostsze stanie się zapisanie na zlecone świadczenie medyczne. Wystarczy zadzwonić do poradni podając numer PESEL oraz kod skierowania. Nie trzeba już osobiście zjawiać się w placówce. Tym bardziej, że znika obowiązek dostarczenia papierowego druku w ciągu 14 dni od rejestracji.
Jeśli ktoś woli to rozwiązanie – nadal będzie mógł pójść do poradni i zapisać się osobiście. Pacjent będzie musiał podać kod e-skierowania z numerem PESEL albo przedstawić do zeskanowania wydrukowane skierowanie lub pokazać na ekranie plik w formie PDF.
Na podstawie e-skierowania można zapisać się do tylko jednej placówki. Takie rozwiązanie w połączeniu z telefoniczną rejestracją ma skrócić kolejki do lekarzy-specjalistów.
Od 8 stycznia e-skierowania będą obowiązkowo wystawiane na: świadczenia specjalistyczne (z wyjątkiem logopedii), leczenie szpitalne, badania medycyny nukleranej, tomografię komputerową, rezonans magnetyczny, badania endoskopowe oraz badania echokardiograficzne płodu.
Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?
Korzystanie z e-skierowań znacząco ułatwi Internetowe Konto Pacjenta. Można je założyć wchodząc na stronę www.pacjent.gov.pl i klikając przycisk „Zaloguj się”.
Następnie wybieramy z dostępnych opcji. Zalogować można się przez:
• Profil Zaufany,
• e-dowód,
• bankowość internetową, jeśli nasz bank daje taką opcję.
Po zalogowaniu wchodzimy w „Moje konto”, wpisujemy numer telefonu i/lub adres e-mail i zapisujemy. W tym momencie e-skierowania będą przychodzić już mailem lub SMS-em.
Dodatkowo zyskamy w ten sposób informacje o przebiegu naszego dotychczasowego leczenia, skierowań, zwolnień i recept. Z kolei lekarz po udostępnieniu przez nas danych, będzie miał szybki wgląd w naszą historię leczenia.
Dodaj komentarz