Studenci Politechniki Poznańskiej jako pierwsi w Polsce zbudowali lokomotywę w skali 1:5,5 na zawody Railway Challenge odbywające się w Wielkiej Brytanii.
Jest to konkurs organizowany przez Instytut Inżynierów Mechaników (Institute of Mechanical Engineers (IMeCHE)). Polega on na zaprojektowaniu i zbudowaniu lokomotywy w skali1:5,5, która następnie bierze udział w szeregu konkurencji na miniaturowym torze w Stapleford w Wielkiej Brytanii. Pomysłodawcą konkursu jest Simon Iwnicki z University of Huddersfield.
Pod koniec czerwca każdego roku zespoły przyjeżdżają wraz z lokomotywami, by wziąć udział w szeregu konkurencji. Dzielą się one na „wyzwania” na torze i poza nim. Wśród tych na torze znajdują się: rekuperacja energii, podatność utrzymaniowa, trakcja, niezawodność, auto-stop, ocena komfortu jazdy oraz poziomu hałasu. Wszystkie one odbywają się na torze, którego rozstaw wynosi 10 i ¼ cala.
Railway Challenge, to również strona biznesowa – drużyny wcielają się w prawdziwych producentów taboru i przekonują jury do zakupu pięćdziesięciu pojazdów na podstawie przedstawionego prototypu własnej lokomotywy. Sprawdzane są tu umiejętności marketingowe i prezentacyjne. Wyróżniamy konkurencję business case, plakatu technicznego, ogólnej oceny projektu oraz innowacji, gdzie zadaniem drużyny jest prezentacja zastosowanych nowoczesnych rozwiązań. Za każdą z wymienionych konkurencji, zarówno na torze jak i poza nim, drużyna może zdobyć maksymalnie 150 punktów. Te punkty są zbierane w ciągu całego Weekendu Konkursowego podczas kolejnych konkurencji.
Członkowie Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego zdecydowali się wziąć udział w konkursie Railway Challenge. Na co dzień to studenci kierunków Transport oraz Mechanika i Budowa Maszyn na Wydziale Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej. Zamiłowanie do pojazdów szynowych postanowili przekuć w realny projekt, wykorzystując wiedzę zdobytą podczas zajęć na uczelni do stworzenia całkiem nowego, oryginalnego projektu, który doczekał się realizacji oraz przetestowania go na prawdziwych torach.
Zespół PUTrain w sezonie 2018/2019:
Kacper Falkowski – kierownik zespołu projektowego, Wilhelm Bożenda, Piotr Ciepły, Paweł Czeterbok, Alicja Dec, Michał Fałek, Dominika Hildebrandt, Zofia Jessa, Krzysztof Kołodziejczak, Paweł Krawiec, Wojciech Maciejewski, Kamil Panicz, Lilianna Paprzycka, Daniel Przybylski, Błażej Smyk, Michał Stachowiak, Ewa Szumska, Łukasz Zegadło
Opiekunem projektu jest mgr inż. Mateusz Motyl z Zakładu Pojazdów Szynowych na Wydziale Inżynierii Transportu Politechniki Poznańskiej.
Prace nad pojazdem rozpoczęły się na jesieni, kiedy też zgłoszono zespół na czerwcowe zawody. Studenci w pocie czoła projektowali poszczególne elementy, sprawdzali obciążenia, wykonywali analizy wytrzymałościowe. Potem nastąpiła faza wykonawcza, w czasie której zespół budował pojazd z wcześniej dobranych elementów. Dzięki współpracy z firmami, które wspierały naszą inicjatywę, możliwy był zakup poszczególnych elementów i zbudowanie z nich lokomotywy.
W tegorocznej edycji zawodów udział wzięło 14 drużyn (m.in. University of Huddersfield, University of Derby, University of Warwick, Ricardo Rail, Transport for London, FH Aachen University of Applied Sciences) z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Egiptu.
Lokomotywa PUTrain została przetestowana w ramach testów statycznych oraz dynamicznych. Uzyskaliśmy wszystkie odznaki potrzebne do bezpiecznej jazdy na torze. Drużyna PUTrain wzięła też udział w prezentacji biznesowej, w której została przedstawiona koncepcja projektu lokomotywy, wszystkie materiały użyte do jej budowy oraz wszelkie koszty wykonania.
Sędziowie byli pod wrażeniem przede wszystkim innowacyjnego usprężynowania oraz niskich kosztów wykonania całego pojazdu.
Wyniki drużyny PUTrain prezentują się następująco:
2. miejsce w konkurencji Innowacji
2. miejsce w konkurencji Posteru Technicznego
3. miejsce w konkurencji Komfortu Przejazdu
4. miejsce w konkurencji Prezentacji Biznesowej
5. miejsce w konkurencji Łatwości Utrzymania
Polski zespół w ogólnej klasyfikacji zajął 7. miejsce. Tegoroczne zmagania zwyciężyła niemiecka drużyna z uniwersytetu w Aachen z lokomotywą “Emma lovesJIM”. Jednak jury doceniło polską drużynę – otrzymaliśmy specjalne wyróżnienie za wykorzystane materiały i wdrożone w projekcie innowacje, a także pomysłowość i elegancję w projektowaniu mechanicznym.
Dodaj komentarz