PKP Intercity i Fabryka Pojazdów Szynowych H. Cegielski podpisały umowę na dostawę 300 nowoczesnych wagonów. Zamówienie może zostać powiększone o dodatkowe 150 pojazdów, co podniesie wartość kontraktu z obecnych blisko 4,239 mld zł brutto do 6,358 mld zł brutto.
Nowe Wagony na Polskich Torach w 2026 roku
Pierwsze nowe wagony zaczną przewozić pasażerów w 2026 roku, osiągając prędkości do 200 km/h w składach pociągów Express InterCity i InterCity. Zostały zaprojektowane z myślą o zwiększeniu komfortu podróży, wyróżniając się nowoczesnym designem. Nowe wnętrza będą cechować się nową kolorystyką i wyposażeniem, takimi jak ładowarki indukcyjne i oświetlenie dekoracyjne, co stworzy przytulny i nastrojowy klimat.
Zwiększenie Komfortu i Liczby Miejsc dla Pasażerów
Realizacja tego zamówienia ma na celu zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów, co jest priorytetem PKP Intercity. Nowe wagony będą bardziej komfortowe i funkcjonalne, umożliwiając podróż z myślą o rosnącej liczbie podróżnych oraz otwarciu krajowego rynku kolejowego na konkurencję.
Różnorodność Nowych Wagonów
Nowe wagony będą różnorodne, oferując przedziały, otwarte przestrzenie z fotelami w układzie lotniczym i ze stolikami. Będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dostępne będą wagony rowerowe, restauracyjne oraz z miejscami do leżenia i sypialne. PKP Intercity ma możliwość rozszerzenia zamówienia o dodatkowe jednostki w każdej kategorii, od 13 do 40 sztuk.
Nowoczesne Wyposażenie i Design
Wszystkie wagony będą klimatyzowane i wyposażone w bezprzewodowy internet, indywidualne oświetlenie oraz gniazdka elektryczne i porty USB przy fotelach. Wnętrza będą mieć dynamiczny system informacji pasażerskiej na tablicach świetlnych oraz system zdalnej diagnostyki i monitoring z możliwością zdalnej transmisji danych. Nowy design będzie się wyróżniać na polskich torach, podkreślając nową jakość podróży.
Dodatkowe Udogodnienia
W wagonach 1. i 2. klasy przewidziano dodatkową przestrzeń na bagaż pod fotelami. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń dla rodziców z dziećmi, łącząca część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw. Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy standard, obejmujący zarówno wagony z przedziałami, jak i bezprzedziałowe, a w restauracyjnych wagonach pojawią się bardziej kameralne wnętrza.
Rozwój Sieci Połączeń
Nowe wagony będą mogły poruszać się z prędkością do 200 km/h zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych. Planowane jest ich wykorzystanie w Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji, Węgrzech i na Litwie. Docelowo będą mogły obsługiwać trasy takie jak Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga oraz Kraków/Wrocław – Bohumin.
Inwestycje w Modernizację
PKP Intercity jest w trakcie realizacji trzech umów z Fabryką Pojazdów Szynowych H. Cegielski, obejmujących modernizację 90 wagonów drugiej klasy typu 111A i 141A oraz 50 wagonów pierwszej klasy typu 112A na wagony wielofunkcyjne COMBO. Współpracując z firmą PESA Mińsk Mazowiecki, PKP Intercity modernizuje także 40 wagonów. Dotychczasowa wartość kontraktów wynosi 1,225 mld zł brutto, a po podpisaniu nowego zamówienia wzrośnie do 5,46 mld zł brutto.
Dodaj komentarz