BizNews

.pl a może .eu? Jakie domeny wybierają polskie firmy?

klawiatura  Foto: sxc

Posiadanie adresu internetowego w domenie .eu ułatwia polskim mikro- i małym przedsiębiorcom prowadzenie biznesu za granicą oraz poprawia wizerunek firmy w oczach międzynarodowych kontrahentów. Wybiera ją coraz więcej Polaków, którzy zdecydowali się na ekspansję na inne niż rodzimy rynek – takie wnioski wynikają z badania ARC Rynek i Opinia, wykonanego na zlecenie home.pl.

klawiatura Foto: sxcLiczba domen z rozszerzeniem .eu zbliża się do 4 mln- Jak wynika z danych instytucji Eurid, aktualnie zarejestrowanych jest ich ponad 3,91 mln. Najwięcej domen eu. zarejestrowano w Niemczech (1,1 mln), Holandii (0,5 mln) oraz we Francji (0,34 mln). Polski rejestrator, grupa home.pl, znajduje się w tym zestawieniu na czwartej pozycji z liczbą 109 971 takich domen.

W kwietniowym badaniu wzięło ponad 500 właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro- (od 1 do 9 pracowników) i małych (10-49 pracowników) firm. Jego celem było sprawdzenie czy domena .eu jest przydatna w prowadzeniu biznesu za granicą oraz jak wpływa na wizerunek polskich firm wśród zagranicznych kontrahentów.

Okazuje się, że w rankingu domen najchętniej wybieranych przez polskich mikro- i małych przedsiębiorców .eu ustępuje tylko końcówkom .pl oraz .com.pl. Co ciekawe, jest ona nawet bardziej popularna niż domena .com. Taka tendencja ma odzwierciedlenie w kierunkach ekspansji mikro- i małych firm. Są to z reguły kraje Unii Europejskiej. Aż 55 proc. respondentów przyznało, że działa na rynku niemieckim, 28 proc. – francuskim, 21 proc. – czeskim, 20 proc. – brytyjskim.

Najpopularniejszymi kierunkami poza UE są z kolei Ukraina i Rosja. Działa tam jednak tylko odpowiednio 16 i 11 proc. przebadanych firm.
Z badania wynika, że najważniejszym powodem do założenia przez polskie przedsiębiorstwa domeny .eu jest jej duża dostępność. Taki pogląd wyraziło aż 29 proc. ankietowanych. Z kolei 24 proc. badanych wykupiło ją ze względu na działalność firmy na rynku europejskim. Nie bez znaczenia okazała się atrakcyjna cena domen z końcówką .eu. Taki powód wskazało 14 proc. ankietowanych, którzy się na nie zdecydowali.

Część (5 proc.) właścicieli, dyrektorów oraz osób odpowiedzialnych za prowadzenie mikro-i małych firm wykupiło domenę .eu po to, żeby zwiększyć rozpoznawalność polskich przedsiębiorstw za granicą. Taki sam procent respondentów wskazywał na jej praktyczność.

– Wybierając domenę .eu, polscy przedsiębiorcy otwierają się na nowe szanse wynikające z ekspansji na rynki europejskie – mówi Dariusz Kowalski z home.pl Mogą śmiało konkurować z pozostałymi firmami, chociażby z Niemiec czy Francji, które podobne usługi już oferują. Ważna jest też wygoda. Nie trzeba rejestrować kilku czy kilkunastu krajowych domen odpowiadających danemu krajowi. Domena .eu zaznacza europejską dostępność takiej firmy.

Co ważne, polscy mikro- i mali przedsiębiorcy widzą duże korzyści z posiadania adresu internetowego w domenie .eu. Uważają, że ułatwia im to prowadzenie biznesu międzynarodowego (52 proc. ankietowanych) oraz poprawia wizerunek firmy w oczach zagranicznych kontrahentów (49 proc.)

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz