29,5 milionów złotych zaplanowano w tym roku na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego. Aż 25 mln zł z tej kwoty przeznaczonych zostanie na prace torowo-sieciowe. Wśród najpoważniejszych i mających największe znaczenie dla komunikacji są naprawy przy rondzie Śródka, na ul. Głogowskiej, a także wymiana sieci trakcyjnej na ul. Warszawskiej.
Miasto nieustannie zachęca do korzystania z transportu publicznego. Mamy świadomość, że niezbędne jest stałe inwestowanie w infrastrukturę. Tylko bieżące podnoszenie jej jakości pozwala zwiększyć bezpieczeństwo, komfort, sprawność, szybkość i niezawodność komunikacji. Dlatego, poza inwestowaniem w budowę nowych tras tramwajowych, jak na Naramowice, w Ratajczaka, czy do Unii Lubelskiej, stale modernizowana jest istniejąca infrastruktura – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
W tym roku zaplanowano kolejne, istotne dla układu komunikacyjnego remonty. Na ten cel Miasto przeznaczy 29,5 milionów złotych. To kwota dziesięciokrotnie większa w porównaniu do 2014 roku, kiedy to na naprawę infrastruktury wydano zaledwie 2,9 mln zł. Od tego czasu systematycznie wzrastały wydatki na remonty poznańskich torowisk.
Przez ostatnie cztery lata na odnowę infrastruktury przeznaczyliśmy około 90 milionów złotych, a od 2019 do 2023 roku planujemy wydać ponad 140 milionów – dodaje Mariusz Wiśniewski.
Tylko w zeszłym roku wymieniono torowisko o długości około 2,5 km toru pojedynczego, sieć trakcyjną – około 6 km toru pojedynczego, zmodernizowana została jedna podstacja, dwa przystanki, siedem zwrotnic oraz wymieniono 1,5 km kabli trakcyjnych.
Wśród najpoważniejszych zadań, jakie czekają nas w tym roku, są prace w rejonie ronda Śródka i na okolicznych trasach tramwajowych. Na ul. Warszawskiej wymieniona zostanie sieć trakcyjna, przeprowadzone zostaną naprawy nawierzchni torowej na ul. Wolnica i na łuku w ciągu ul. Wyszyńskiego oraz na Jana Pawła II. Prace te podzielono na etapy, aby w jak największym stopniu ograniczyć uciążliwości dla kierowców, pasażerów i pieszych – zaznacza Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.
Istotne dla pasażerów będzie także zamknięcie dla ruchu tramwajowego fragmentu ul. Głogowskiej w związku z pracami prowadzonymi przez Aquanet.
Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego wykorzystamy ten czas na niezbędne naprawy torowiska, wymianę zwrotnic i montaż nowego systemu sterowania na pętli Górczyn oraz remont przejazdu Ściegiennego – Głogowska – dodaje Tomasz Łapszewicz, zastępca dyrektora ZTM.
Pierwszy z zaplanowanych na ten rok remontów rozpocznie się już pod koniec marca: przez dwa dni na pętli Piątkowska będą prowadzone prace sieciowe. Kolejny, również weekendowy remont, zaplanowano na początku kwietnia na węźle Głogowska-Hetmańska, gdzie wymieniona zostanie zwrotnica zjazdowa do Górczyna.
Zarząd Transportu Miejskiego organizuje transport publiczny na czas prowadzonych prac w taki sposób, aby zmiany były jak najmniej odczuwalne przez pasażerów – mówi Tomasz Łapszewicz.
W czasie wyłączenia z użytkowania pętli Piątkowskiej, czyli w weekend 30-31 marca, zawieszone będzie kursowanie tramwajów linii nr 9 i 11. W zamian uruchomiona zostanie linia nr 29, która będzie kursować z Dębca, przez centrum, do Starołęki. Zmienione zostaną również trasy linii autobusowych nr 160 i 190 – autobusy pojadą w taki sposób, aby w jak największym stopniu mogli z nich skorzystać pasażerowie na co dzień podróżujący tramwajami linii 9 i 11.
Tydzień później przeprowadzona zostanie wymiana zwrotnicy zjazdowej w kierunku Górczyna (na ul. Głogowskiej przy skrzyżowaniu z ul. Hetmańską). W związku z tym w dniach 6 i 7 kwietnia zmienionymi trasami będą kursować tramwaje linii nr 5, 8 i 14, a na odcinku Głogowska/Hetmańska – Górczyn uruchomiona zostanie linia autobusowa “za tramwaj” T5.
ZTM i MPK będą na bieżąco informować o zmianach komunikacji, wynikających z kolejnych remontów.
W tym roku powstaną także – na Ogrodach i Dębcu – nowe pomieszczenia dla Punktów Nadzoru Ruchu MPK oraz Punktów Obsługi Klienta ZTM. W miejsce funkcjonujących obecnie, mocno już wyeksploatowanych lub tymczasowych obiektów, powstaną budynki łączące trzy funkcje: punktu socjalnego dla prowadzących pojazdy, Punktu Nadzoru Ruchu oraz Punktu Obsługi Klienta. Nowe pawilony wpiszą się swoją architekturą w miejską infrastrukturę. Prace przy ich budowie nie będą miały wpływu na ruch tramwajów i autobusów.
W przyszłym tygodniu, w związku z zamknięciem odcinka trasy tramwajowej od ul. Murawy do pętli Wilczak, prowadzone będą prace naprawcze na ul. Winogrady. W dniach 25-29 marca remontowana będzie nawierzchnia w torowisku tramwajowym wzdłuż ul. Winogrady na odcinku od ul. Gromadzkiej do ul. Zagrodniczej. Będzie on czasowo zamknięty dla ruchu pojazdów. Dojazd do ul. Wójtowskiej i Kmiecej będzie możliwy od strony ul. Sołtysiej. Objazd ul. Winogrady w kierunku ul. Pułaskiego wyznaczono ulicami: Zagrodniczą, Słowiańską i Murawa. Objazd w kierunku ul. Szelągowskiej wyznaczono ulicami: Murawa, Słowiańską i Szelągowską.
Dodaj komentarz