Rok szkolny i akademicki w pełni, więc bardzo możliwe, że pojawiły się pierwsze problemy z niektórymi zagadnieniami omawianymi na lekcji. Czasem także chcemy pomóc dziecku w rozwoju danej dziedziny, jednak nie posiadamy w niej odpowiednich kompetencji. Możemy w tym celu wybrać albo zajęcia pozalekcyjne, albo lekcje indywidualne (bardziej skuteczne niż zajęcia grupowe). Korepetycje to dziś bardzo popularne zajęcie, którym zajmuje się ogromna liczba osób.
Jedni robią to by dorobić do pensji, inni traktują to zajęcie jako efektywne źródło utrzymania. Nie brakuje też osób chcących zarobić i się nie narobić. Zazwyczaj deklarują oni zawyżone umiejętności i wiedzę, za okazyjną cenę (byle tylko zostali wybrani spośród innych kandydatów). Jak odsiać tu ziarno od plew i powierzyć opiekę nad rozwojem swojego dziecka w dobre ręce? Informacje na ten temat znajdziesz w dalszej części artykułu.
Uniwersalne zasady doboru Nauczanie to dziedzina, której wymagania są o wiele wyższe niż perfekcyjne opanowanie materiału do przekazania swojemu podopiecznego.
Najbardziej popularni i kompetentni korepetytorzy muszą… umieć uczyć. Co to znaczy? Nie powinniśmy zatrudniać osoby, która podczas pierwszej rozmowy ma widoczne problemy z efektywną komunikacją oraz otwartością na jakikolwiek dialog.
Nieśmiałość, czy brak umiejętności wzbudzenia sympatii w uczniach to poważny brak jeśli chodzi o „zawód” korepetytora. To właśnie te cechy wpływają na jakość lekcji oraz przyjemność z nauki. Innymi wymogami, które powinniśmy postawić przed korepetytorem to:- wiedza specjalistyczna z deklarowanego przedmiotu nauczania (np. poparta odpowiednim wykształceniem),- 100% pewności, że jego wiedza odpowiada wymogom poziomu nauczania, którego ma zamiar się podjąć,- rzetelność i punktualność (oraz w pewnym stopniu elastyczność, kiedy to uczeń musi nagle zmienić swoje plany i odwołać dane spotkanie),- konkurencyjność na rynku korepetycji (rozsądna cena oraz zakres pomocy)- skuteczność (jeśli rodzice nie zauważą poprawy osiągnięć swoich dzieci to zrezygnują z usług takiego korepetytora).
Konkretny i pewny siebie
Dobry korepetytor zna swoją wartość i potrafi negocjować. Jeśli ktoś potrzebuje szybkiej pomocy, ale nie dysponuje od razu określoną kwotą to zwykle te cechy pozwalają mu wypracować odpowiedni kompromis. Ugodowy charakter na początku znajomości procentuje zazwyczaj w postaci nawarstwiających się później zleceń. Inna ważną cechą jest konkretność w kontaktach.
Każda kwestia korepetycji powinna być od początku wyjaśniona w taki sposób, by nie było wątpliwości co do obowiązków i praw (oczywiście umownych, bo nie spisuje się tu dokumentu) dotyczących obu stron. Nawet jeśli rodzice nie zadają pytań, dobry korepetytor powinien przedstawić im warunki swojej pracy oraz zakres, którego jest skłonny się podjąć podczas takiego zlecenia.
Nie ważne czy chodzi tu o przedmioty humanistyczne, języki, czy dziedziny dla umysłów ścisłych. Piękne słowa są zazwyczaj puste, jeśli nie komunikują żadnych konkretnych informacji. Dobrze przygotowany korepetytor potrafi nie tylko współpracować z uczniem, ale i z jego rodzicami (jeśli jest on niepełnoletni). Oznacza to, że zgadza się na każdą weryfikację swojej wiedzy i umiejętności. Ten kto oburza się na sugestię kilku specjalistycznych pytań prawdopodobnie nie jest pewny swojej wiedzy i nie warto poświęcać my więcej czasu.
Wsparcie merytoryczne: Portal Szkoła-i-Korepetycje.pl
najlepiej na głeboką wodę do Hiszpani pojechac – jak trzeba bedzie gadac to czlowiek bedzie gadal 🙂