Aglomeracja

Pociągiem dookoła poznania

Pociąg, dworzec, dworzec letni  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Do końca 2027 roku kolejowa obwodnica Poznania ma być przystosowana do ruchu pasażerskiego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przygotowanie projektów wykonawczych i realizację robót budowlanych.

Zachodnia część obwodnicy kolejowej Poznania, na odcinku Poznań – Piła, jest już zmodernizowana. Wschodnio-północna część, obejmująca około 70 km torów, będzie dostosowana do ruchu pasażerskiego do końca 2027 roku.

Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, wyraził zadowolenie, że projekt dostosowania obwodnicy do połączeń pasażerskich nabiera realnych kształtów. Podkreślił, że kolej staje się coraz bardziej popularna w Europie, co widać również na przykładzie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Zaznaczył, że nowa obwodnica kolejowa umożliwi rozwój komunikacji kolejowej w aglomeracji poznańskiej, oferując pasażerom alternatywne trasy oraz możliwość łączenia różnych form transportu. W planach są również węzły przesiadkowe, które pomogą zmniejszyć ruch samochodowy w mieście.

Dzięki tej inwestycji, w Poznaniu powstanie nowoczesny system komunikacji kolejowej, który zapewni wygodne podróże pociągiem w obrębie miasta i okolic. Projekt ma na celu przystosowanie obecnej towarowej obwodnicy do obsługi pasażerskiej oraz kolei aglomeracyjnej, z prędkościami pociągów wynoszącymi 100-120 km/h. Przejazd całym odcinkiem obwodnicy, z uwzględnieniem wszystkich przystanków, ma trwać około 50 minut.

Projekt “Prace na towarowej obwodnicy Poznania” obejmuje przebudowę około 70 km torów na siedmiu liniach kolejowych oraz budowę łącznika między przystankami Poznań Strzeszyn a stacją Poznań Piątkowo. W ramach projektu zostanie wyremontowanych 21 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty i wiadukty oraz estakada nad Wartą. Powstanie również siedem nowych przystanków, a jeden istniejący zostanie przebudowany. Dodatkowo zmodernizowanych zostanie 18 przejazdów kolejowo-drogowych.

Stacja Poznań Starołęka nie jest objęta projektem, ponieważ jest częścią Wstępnego Studium Wykonalności Węzła Poznańskiego, związanego z budową Kolei Dużych Prędkości.

Budowa węzłów przesiadkowych przy nowych przystankach pozwoli na integrację kolei z innymi środkami transportu. Przy stacjach Piątkowo i Franowo powstaną parkingi P&R, a w rejonie wszystkich przystanków zostaną rozbudowane ulice i chodniki. Miasto Poznań zamierza uzyskać dofinansowanie ze środków europejskich na te prace.

Obecnie obwodnica jest wykorzystywana głównie do ruchu towarowego, obsługując około 40 składów dziennie. Po zakończeniu inwestycji, po obwodnicy ma kursować 16 par pociągów pasażerskich dziennie. Prace budowlane mają się rozpocząć pod koniec lipca, a zakończenie robót planowane jest na grudzień 2027 roku. Wartość całej inwestycji wynosi 1,4 mld zł netto, a wykonawcą będzie Konsorcjum Zakład Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o., Alusta S.A., oraz Intop Warszawa Sp. z o.o.

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz