POZnań

Podsumowanie jubileuszowego sezonu PRM

Poznański Rower Miejski  Foto: ZTM / materiały prasowe

Ponad 320 tys. wypożyczeń i ponad 16 tys. nowych użytkowników – tak najkrócej można podsumować zakończony 30 listopada 10. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego.

W zakończonym sezonie wypożyczono rowery miejskie 320.497 razy. To mniej w porównaniu do sezonu 2020 o ok. 40 proc. Na taki wynik złożyło się wiele czynników, takich jak coraz powszechniejsze korzystanie z innych niż rowery miejskie, indywidualnych form przemieszczania się (hulajnogi, skutery i inne) oraz masowa przesiadka na rowery prywatne. W marcu br., na początku sezonu pogoda bardziej przypominała zimę niż wiosnę, co też miało wpływ na chęć do jazdy rowerem, natomiast w kwietniu przemieszczanie się było mocno ograniczone ze względu na pandemię Covid-19.

Warto przypomnieć, że w tym roku po raz kolejny użytkownicy otrzymali dodatkowe strefy wypożyczeń i więcej rowerów bezstacyjnych. Ponadto rower miejski, jako ważny element miejskiego systemu przemieszczania się został bardziej związany z klasycznym transportem miejskim. Posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym mogli nadal korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM, aby wygodnie przesiadać się z roweru na autobus lub tramwaj na liniach ZTM. Użytkownicy, którzy nie posiadali biletu okresowego, za pierwsze 30 minut wypożyczenia płacili symboliczną złotówkę. Dzięki wprowadzeniu tej symbolicznej opłaty udało się odwrócić negatywny trend malejących wpływów do budżetu miasta z wypożyczeń PRM. W sezonie 2020 wpływy te wyniosły prawie 440 tys. zł, a we właśnie zakończonym – prawie 640 tys. zł. 

Spadek liczby wypożyczeń jest stałym trendem począwszy od roku 2019. Można powiedzieć, że PRM padł ofiarą własnego sukcesu. Po rekordowym sezonie 2018 wiele osób przekonało się do zdrowych i ekologicznych dojazdów rowerem, ale też mnóstwo użytkowników zmieniło rower miejski na prywatny. W dużej mierze wpływ na taki stan miał także znaczący rozwój infrastruktury rowerowej w Poznaniu w ostatnich latach – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Mimo mniejszej liczby wypożyczeń, do systemu przystąpiło więcej nowych użytkowników (16.131), niż rok temu (14.277).

W przyszłym roku PRM zostanie rozbudowany o kolejnych 7 stref roweru IV generacji, w których znajdzie się dodatkowych 87 rowerów. Lokalizacje nowych stref są obecnie uzgadniane. Rok 2022 będzie ostatnim rokiem obowiązywania umowy z obecnym Operatorem, dlatego Zarząd Transportu Miejskiego już od kilku miesięcy prowadzi intensywne prace analityczne, które dadzą odpowiedź w jakim kierunku i w jakiej formie zostanie zaproponowane funkcjonowanie systemu rowerów publicznych w przyszłości.  

Najwięcej wypożyczeń PRM odnotowano 9 maja – 2928, a użytkownik-rekordzista wynajmował rower miejski 1191 razy. Natomiast najczęściej wypożyczanym rowerem (433 razy) był bicykl 3 generacji o numerze 68385.

Największą popularnością wśród stacji 3G PRM były:

Lokalizacja stacjiLiczba wypożyczeń
Kórnicka4439
Półwiejska3839
Most Teatralny3219

Największą popularnością wśród stref 4G PRM były:

Lokalizacja strefyLiczba wypożyczeń
Kórnicka3121
Półwiejska2155
Plac Wiosny Ludów2152

Najbardziej popularne trasy przejazdu Poznańskim Rowerem Miejskim – sezon 2021

TrasaLiczba przejazdów
JunikowoPlewiska Miętowa714
Os. SobieskiegoUAM Pływalnia540
KórnickaZielona468
Os. SobieskiegoUAM Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa453
KurpińskiegoJasna Rola422
Dworzec Autobusowy PKSPrądzyńskiego / Kosińskiego388
ZielonaKórnicka377
Malta SKIGaleria Malta370
UAM PływalniaOs. Sobieskiego354
Poznań GłównyRynek Jeżycki331
Użyte w artykule zdjęcia: ZTM / materiały prasowe

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz