Era Jazzu rozpoczyna swój kolejny sezon. Jesienna edycja tej prestiżowej imprezy odbędzie się w Poznaniu w dniach 14-21 listopada.
W programie: Aquanet Jazz Gala z gwiazdorskim udziałem duetu Friend ‘n Fellow, zestaw komedowskich koncertów norweskiego Espen Eriksen Trio, kwartetuPiotra Schmidta, formacji Grit Ensemble, recitaluAresa Chadzinikolau oraz premierowa prezentacja słynnego dzieła „Moja słodka, europejska ojczyzna” Krzysztofa Komedy w wykonaniu sekstetu Jana Ptaszyna Wróblewskiego.
Po wielu, wielu miesiącach pandemicznej zarazy i kłopotliwych rygorów sanitarnych oraz administracyjnych Era Jazzu powraca galowymi koncertami . Status imprezy nie pozwalał nam dotąd na szczątkowe prezentacje, stąd decyzja o pełnej festiwalowej ekspozycji w prestiżowych salach Poznania z plejadą wybitnych, premierowych projektów muzycznych. Program Aquanet Jazz Festival przyporządkowany jest muzyce Krzysztofa Komedy wraz z galowym koncertem Jana Ptaszyna Wróblewskiego – muzyka legendarnego Sekstetu Komedy. Rozpoczynamy galowym koncertem niekwestionowanej gwiazdy: kto choć raz widział duet Friend n’Fellow wie, jak emocjonujące są ich występy. Magiczny głos Constanze Friend i wirtuozerska gra na gitarze Thomasa Fellowa to gwarancja wielkiego wydarzenie artystycznego – mówi szef imprezy Dionizy Piątkowski
Aquanet Jazz Gala z gwiazdorskim udziałem “Friend ’n Fellow”. To jeden z najważniejszych zespołów akustycznego jazzu wokalnego. Constanze Friend określana jest często jako „śpiewająca Josephine Baker” a w jej muzyce doszukać można się oczywistych odniesień do stylistyki Sarah Vaughn, Elli Fitzgerald oraz Cassandry Wilson. Gitarzysta Thomas Fellow to muzyk o niewyczerpanej inwencji twórczej. Jest wybitnym gitarzystą akustycznym, uważanym jest za jednego z najlepszych akompaniatorów. Jako wirtuoz gitary doskonale odnajduje się zarówno w klasycznej muzyce koncertowej, jak i w jazzie, world-music oraz muzyce rozrywkowej.
Projekt „Czas Komedy” w wykonaniu norweskiegoEspen Eriksen Trio przedstawi nie tylko unikalne prezentacje kompozycji Krzysztofa Komedy – Trzcińskiego grane przez wybitnych, światowych artystów, ale także autorskie projekty wielkopolskich muzyków, którzy swoje pomysły przyporządkowują muzyce wybitnego kompozytora. To Ten projekt został specjalnie przygotowany, na zamówienie Ery Jazzu, premierowy program „Czas Komedy”. Trio jest sztandarowym zespołem doskonale oddającym cały kreatywny, artystyczny oraz wizerunkowy obraz dzisiejszego “scandinavian touch of jazz” i proponuje muzykę określaną często jako„nordic sound”, z wielobarwnymi brzmieniami szukającymi odniesień do europejskiej klasyki, nowoczesnego jazzu i skandynawskich skojarzeń. Stąd sporo w muzyce Trio melancholijnej zadumy, jazzowej, wirtuozerskiej improwizacji oraz pogodnych i melodyjnych impresji.
Nowe oblicze mniej znanych kompozycje K. Trzcińskiego w ekskluzywnym „Komeda Deconstructed” przygotowała poznańską formację Grit Ensemble, traktująca jazz Komedy jako kreatywny eksperyment, którego strukturą jest współczesny język muzyczny a punktem odniesienia kompozycje wybitnego Poznaniaka. Istotą brzmienia „Komeda Reconstructed” jest idea zespolenia nowego, akustycznego obrazu brzmieniowego kompozycji Komedy z ich elektronicznym pierwowzorem i pozostawienie muzykom formacji przestrzeni do improwizacji.
Muzyczne spotkanie ze„światem Komedy” ubiera Ares Chadzinikolau– Grek polskiego pochodzenia, poznański muzyk, malarz i poeta – w interesujące, autorskie interpretacje znanych kompozycji. Tym razem Ares Chadzinikolau przestawia się jako impresyjny i zauroczony życiem, światem i kulturą poeta i namiętny pianista, który swoją wirtuozerię i talentem na nowo buduje świat dźwięków, otoczony – tym razem – autorską interpretacją słynnym kompozycji Komedy.
Trębacz Piotr Schmidt jest artystą niezwykłym i najciekawszym trębaczem młodego pokolenia Jego flagowy album „Tribute to Tomasz Stańko” lokuje go w gronie najważniejszych pretendentów spuścizny legendarnego trębacza. Piotr Schmidt jest instrumentalistą, który nie ściga się karkołomnymi pomysłami, ale buduje swój jazzowy świat dźwiękami, które same układają się w arcyciekawy, artystycznie i kreatywny patos: bo z jednej strony liryka i subtelność tematów, z drugiej drapieżność i emocja improwizacji. Jest w tej muzyce jakiś niewiarygodny „powiew jazzu”, blask muzyki Stańki oraz Komedy i wyrafinowana estetyka piękna nowoczesnego jazzu – rekomenduje artystę Dionizy Piątkowski
Ciekawym wydarzeniem będzie premiera kompozycji „Moja, słodka europejska ojczyzna” Krzysztofa Komedy. Muzyka do sesji „Meine Süsse Europäische Heimat: Dichtung und jazz aus Polen” powstała w 1967 roku jako jeden z ostatnich projektów Komedy zrealizowanych przed wyjazdem do USA. Po pięćdziesięciu latachJan„Ptaszyn” Wróblewski wraz ze swoim sekstetem przygotował album„Moja słodka europejska ojczyzna” – muzyczną wizję zjednoczonej Europy.
Pełna ścieżka muzyczna z tego projektu nigdy nie została jednak nagrana Jan „Ptaszyn” Wróblewski po wielu latach dokończył dzieło przyjaciela, realizując całość po raz pierwszy w czysto instrumentalnej formie. Mając dostęp do oryginalnych, zachowanych partytur Komedy, bazował jednak głównie na niemieckim nagraniu dzięki czemu ‘Ptaszynowi” wspaniale udało się wydobyć słowiańsko-liryczny pierwiastek Komedy – wyjaśnia genezę koncertu Dionizy Piątkowski
Wersję „koncertową” sekstet Jana Ptaszyna Wróblewskiego przedstawi – po raz pierwszy w Poznaniu – podczas gali Ery Jazzu
Era Jazzu – Aquanet Jazz Festival
Friend ‘N Fellow – Aquanet Jazz Gala
Aula UAM, 14 listopada godzina 19:00
Jan Ptaszyn Wróblewski – Moja słodka, europejska ojczyzna
Aula UAM, 17 listopada godzina 19:00
Ares Chadzinikolau – Grand Piano Komeda
Aula UAM, 17 listopada godzina 19:00
Espen Eriksen – Trio Czas Komedy
CK Zamek, 20 listopada godzina 19:00
„Birds from Another Planet”
CK Zamek, 20 listopada godzina 19:00
Piotr Schmidt Quartet – Tribute to Stańko & Komeda
CK Zamek, 21 listopada godzina 19.00
Bilety w cenie: 120/150 zł
Dodaj komentarz