Wspaniałe zabytkowe samochody i motocykle ze zbiorów wielkopolskich kolekcjonerów, będzie można wkrótce podziwiać na stałe w muzealnych wnętrzach. To efekt porozumienia pomiędzy Automobilklubem Wielkopolski a Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie.
Tradycje motoryzacyjne Wielkopolski są znakomite, chociaż mało znane. Wiadomo jednak, że to u nas powstał w 1904 roku pierwszy na ziemiach polskich automobilklub założony przez Polaków (mimo niemieckojęzycznej nazwy) „Motor Club Posen”. W Opalenicy w 1929 roku wyprodukowano pierwszy polski motocykl o nazwie „Lech”. Warto dodać także, że w Poznaniu zaprojektowano i w 1972 roku uruchomiono produkcję innowacyjnego samochodu rolniczego „Tarpan”.
Rok później powstał tutaj jeden z pierwszych w Polsce klubów miłośników zabytkowej motoryzacji, który w 1983 roku w podpoznańskim Suchym Lesie otworzył pierwsze w Polsce muzeum o tej tematyce. W późniejszym czasie muzeum to nie miało własnej siedziby, mieszcząc się między innymi w wynajmowanym pomieszczeniu pod poznańska Kaponierą.
Parę lat temu część swoich zbiorów wielkopolscy kolekcjonerzy pokazywali w Galerii poznańskiego Dworca Głównego. A zbiory te są znakomite, a wśród nich są eksponaty, które z radością włączyłyby do swojej kolekcji najważniejsze światowe muzea motoryzacji. Wszystko wskazuje na to, że kłopoty poznańskiego środowiska oldtimerowego skończą się dzięki porozumieniu Automobilklubu i Muzeum w Szreniawie.
Wielkopolskie Muzeum Motoryzacji, bo taka ma być nazwa nowej instytucji, będzie się składać z czterech modułów: wystawy stałej, pokazującej historię motoryzacji, przestrzeni dla wystaw czasowych, ekspozycji samochodów rolniczych ze zbiorów Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz warsztatu, w którym zwiedzający na własne oczy będą mogli zobaczyć obsługę lub prace konserwatorskie nad zabytkowym pojazdem. Silny rys edukacyjny ma być bowiem znakiem rozpoznawczym nowej instytucji. Według inicjatorów powołania nowego Muzeum, powinno ono reprezentować zasługi i tradycję motoryzacyjną naszego regionu, a także ukazywać, jak wielką rolę odegrała motoryzacja w historii rolnictwa i – szerzej – w całej kulturze technicznej.
Atutami nowej instytucji będą także dobra lokalizacja tuż przy drodze krajowej nr 5 i obok prężnie działającego szreniawskiego Muzeum Rolnictwa, ale także sposoby dojazdu. Chcąc zobaczyć klasyczne auta i motocykle będzie można dotrzeć do muzeum własnym współczesnym pojazdem, ale także pociągiem ciągnionym przez… zabytkowy parowóz, obsługujący trasę kolejową Poznań – Wolsztyn. Nowe Muzeum ma zatem szansę stać się ważnym obiektem turystyki kulturowej, w szczególności kultury technicznej, nie tylko na mapie Wielkopolski, ale także całego kraju.
Dodaj komentarz