Mamy dobre podstawy, a teraz także bardzo dobre narzędzie, które precyzyjnie określa, co powinniśmy zrobić w ciągu kilku najbliższych lat – powiedział Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. Maciej Wudarski miał na myśli certyfikat jakości, który otrzymał, a który jest efektem przeprowadzonego w Poznaniu audytu polityki rowerowej BYPAD.
BYPAD to w ogromnym skrócie metodologia umożliwiająca ocenę i poprawę polityki rowerowej w oparciu o systemy zarządzania jakością ISO. Została wypracowana przez międzynarodowe konsorcjum w toku finansowanych przez UE projektów. Do tej pory została wdrożona w około 200 miastach i regionach w 24 krajach. Poznań jest trzecim dużym polskim miastem (po Gdańsku i Gdyni), które przeszło audyt BYPAD. Ale, jak podkreślił Cezary Grochowski, jeden z audytorów, prezentujący raport nie ma służyć porównywaniu miast, bo to niczego nie daje.
Chodzi o to, by oceniać efekty wrażanych działań i raczej porównywać to, co było z tym, co jest, by mieć wiedzę, jakie to stadium rozwoju polityki rowerowej – wyjaśnia Cezary Grochowski.
Badanie to przeprowadzają specjalni audytorzy – byli wśród nich społecznicy z Prawa do Miasta, Sekcji Rowerzystów Miejskich oraz Poznańskiej Masy Krytycznej, urzędnicy, między innymi z Zarządu Dróg Miejskich, Miejskiej Pracowni Urbanistycznej i działu promocji, poznańscy radni, zainteresowani mieszkańcy oraz prezydent Wudarski.
Sam audyt składał się z kilku etapów: przejazdu rowerowego, wypełnienia ankiet ewaluacyjnych, warsztatów, indywidualnych spotkań prowadzonych przez audytorów oraz badania infrastruktury rowerowej. Po zebraniu danych ze wszystkich etapów badania audytorzy sporządzili raport – i ten właśnie raport, wraz z certyfikatem, na który Poznań sobie zasłużył – otrzymał z rąk audytorów prezydent Wudarski.
Wartość badania i raportu nie polega jednak tylko na tym, że zbadano i oceniono pozytywnie obecną sytuację w Poznaniu pod względem polityki rowerowej.
Określa on także działania na rzecz wzrostu ruchu rowerowego na najbliższe lata – tłumaczy Wojciech Makowski, poznański oficer rowerowy. – Plan opracowany w ramach audytu BYPAD obejmuje 30 miesięcy (od stycznia 2016 do czerwca 2018). Zaprojektowane zostaną nowe trasy rowerowe, m.in. w ul. Warszawskiej czy na śródmiejskim odcinku Bukowskiej. Co najmniej 5 najgorszych miejsc pod względem liczby wypadków zostanie przebudowane, pojawią się kolejne ulice z kontraruchem rowerowym, a już w tym roku przedstawiony zostanie plan inwestycji rowerowych do roku 2022.
Wśród planowanych działań jest utworzenie platformy internetowej do do publikacji, wymiany pomysłów i dyskusji, zacieśnienie współpracy z okolicznymi gminami. Są też inwestycje: rozbudowa Strefy 30, droga rowerowa na Grunwaldzkiej i Bukowskiej – to tylko kilka z wielu przykładów. Zmiany w infrastrukturze uzupełni informacja i promocja, w tym drogowskazy dla rowerzystów oraz program dla uczniów, aby więcej z nich dojeżdżało do szkół rowerami.
Plan zakłada, że w 2022 roku 10% podróży po Poznaniu będzie odbywać się na rowerze (ostatnie dostępne dane mówią, że obecnie są to 4%) – mówi Wojciech Makowski. – Będzie to poziom porównywalny już do intensywnie rozwijających ruch rowerowy miast niemieckich.
Podczas spotkania powołano również Radę Rowerową – nowy zespół opiniodawczo-doradczy do spraw rowerowych, który będzie się spotykał co trzy miesiące.
*koło – w gwarze poznąńskiej rower
Dodaj komentarz