Nowe wyspy, deptaki, parki. Odkopanie starego koryta Warty. Marina w centrum i na Starołęce. Tak może wyglądać Poznań w 2030 roku. Stolica Wielkopolski ogłasza “Strategię na rzecz rozwoju rzeki Warty”. Być może za kilkanaście lat będziemy przechadzali się zadrzewioną ulicą Solną na Chwaliszewo albo nowa Wyspę Północną dostaniemy się jednym z nowych mostów.
Holenderska firma KuiperCompagnons, we współpracy z DHV, SwedeCenter i Miastem Poznaniem przygotowała w ramach Partnerstwa “Na rzecz Warty” strategię rozwoju rzeki. Dokument został zaprezentowany 8 lutego podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Miasto Poznań z udziałem przedstawicieli Partnerstwa “Na rzecz Warty”. Podczas opracowywania strategii korzystano z doświadczeń holenderskich miast: Breda, Rheden i Nijmegen.
Urbaniści z Holandii przyjrzeli się bezpieczeństwu powodziowemu Poznania, systemowi transportowemu w mieście, atrakcjom turystycznym, terenom zielonym. Zbadali nawet rolę, jaką rzeki odgrywają w kreowaniu lokalnej tożsamości poznaniaków. Strategia łączy ze sobą pięć podstawowych wątków: środowisko, ekonomię, społeczeństwo, transport i tożsamość.
Strategia zakłada przebudowę układu transportowego miasta i wyprowadzenie intensywnego ruchu z centrum. Jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych miasta, ulica Solna, stanie się spacerowym bulwarem i łącznikiem między dzisiejszym centrum a terenami nadrzecznymi. W celu sprawdzenia swoich pomysłów, autorzy strategii proponują przeprowadzenie trzech projektów pilotażowych.
Odkopanie starego koryta Warty. Przy dwóch korytach zwiększy się bezpieczeństwo powodziowe miasta, a także pozwoli to na skuteczniejszą rewitalizację Chwaliszewa.
Powstanie, obok Chwaliszewa, drugiej wyspy – Północnej. To obszar znajdujący się dziś na północ od Ostrowa Tumskiego. Holenderscy specjaliści odkryli tam całe hektary ziemi, która dziś pozostaje niewykorzystana.
Wyspa Północna ma być nową dzielnicą Poznania, z centrum konferencyjnym i węzłem komunikacyjnym oraz niezbyt intensywną zabudową mieszkaniową, handlem, usługami i dużą liczbą terenów rekreacyjnych.
Osiedle Portowo w starym porcie przy rondzie Starołęka. Oprócz budynków mieszkalnych, usługowych i użyteczności publicznej, powstanie tu pierwsza w Poznaniu marina, infrastruktura dla rekreacji i wypoczynku nad wodą, ścieżki piesze i rowerowe z przeprawą nad Wartą, łączącą osiedle z terenami zielonymi na Dębinie oraz Wartostradą.
Strategia to rozpisany w szczegółach wykaz ponad sześćdziesięciu programów i działań, jakie Poznań powinien podjąć w latach 2013-2030. Koszty inwestycyjne i operacyjne wdrożenia najbardziej śmiałej wizji zawartej w Strategii to 3,51 miliarda złotych. W tej kwocie mieszczą się nie tylko koszty wszystkich drobniejszych programów, lecz także tak dużych przedsięwzięć, jak przebudowa Chwaliszewa (428 milionów złotych) czy budowa Wyspy Północnej (421 milionów złotych). Korzyści ekonomiczne, jakie może osiągnąć miasto po systematycznym wdrażaniu strategii przez najbliższych 17 lat, szacowane są na 7,6 miliarda złotych. Z ekonomicznego punktu widzenia cała Strategia jest wykonalna, a to oznacza, że przy jej wdrażaniu można ubiegać się o środki z Unii Europejskiej. Te zaś mogą znacząco zmniejszyć wysiłek ze strony władz miasta.
Dokument jest pierwszym tak kompleksowym opracowaniem wykorzystania potencjału drzemiącego w rzece, przygotowanym na potrzeby polskiego miasta.
Dodaj komentarz