POZnań

Poznań rozpoczyna prace nad autonomiczną bimbą

Pierwszy krok w stronę autonomicznego tramwaju w Poznaniu  Foto: materiały prasowe / MPK Poznań

W 2025 roku poznańska zajezdnia tramwajowa na Franowie stanie się miejscem pionierskich testów autonomicznego tramwaju. Nad tym projektem pracują specjaliści z Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Poznaniu. Eksperci mają za zadanie stworzenie nowoczesnego systemu sterowania pojazdami szynowymi, który może znacząco wpłynąć na rozwój transportu publicznego w mieście.

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, podkreśla, że miasto stawia na innowacyjne rozwiązania w transporcie publicznym.

Jako miasto patrzące w przyszłość robimy krok w kierunku rozwoju autonomicznego transportu szynowego. Przemiany te są wynikiem współpracy nauki i biznesu, które łączą siły dla dobra społeczności – zaznacza Wiśniewski.

Zajezdnia na Franowie będzie miejscem, w którym pierwsze testy mogą okazać się kluczowe dla przyszłego rozwoju autonomicznych tramwajów. Na powierzchni niemal 14 km torowiska z bogatą infrastrukturą przypominającą małe miasteczko, eksperci będą mogli prowadzić badania w bezpiecznych warunkach. W początkowej fazie projektu skupić się będą na analizie procesów logistycznych oraz tworzeniu modeli danych wirtualnych, co pozwoli lepiej zrozumieć operacje zachodzące podczas obsługi tramwajów.

Ważnym elementem projektu będzie opracowanie narzędzi do wykrywania zagrożeń, z jakimi może spotkać się autonomiczny tramwaj. W tym celu planowane jest zastosowanie zaawansowanych rozwiązań sztucznej inteligencji. Naukowcy skupią się na symulacji różnych scenariuszy, aby zapewnić, że pojazd będzie potrafił reagować na nieprzewidziane sytuacje. Konieczne będzie również stworzenie algorytmów sterujących i dobór odpowiednich komponentów elektronicznych.

Bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego to kluczowy priorytet projektu. Autonomiczny tramwaj ma być w stanie samodzielnie interpretować sygnalizację świetlną i utrzymywać odpowiednią prędkość, a także reagować na różne niebezpieczeństwa, takie jak wtargnięcie pieszego na torowisko czy niebezpieczne manewry innych pojazdów.

Testy w zajezdni Franowo będą pierwszym krokiem w dłuższej drodze do implementacji technologii autonomicznych. MPK Poznań już teraz jest jednym z liderów innowacyjnych rozwiązań transportowych w Polsce, jako pierwszy przewoźnik wdrażający system DMS do automatycznego zarządzania pracą zajezdni. Dzięki temu systemowi można efektywnie zarządzać pojazdami oraz pracą techniczną, co stanowi solidną bazę do dalszych działań nad autonomicznymi tramwajami.

Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań, przyznaje, że rozwój autonomicznych pojazdów to wieloletni proces. “Musimy pamiętać, że autonomiczne pojazdy są przyszłością transportu zbiorowego, ale upłynie jeszcze wiele lat, zanim będą mogły funkcjonować w skomplikowanych warunkach miejskich,” mówi Dostatni.

Inicjatywa w Poznaniu wpisuje się w światowe trendy dotyczące automatyzacji transportu. Autonomiczne tramwaje już teraz kursują w wielu miastach, a ich pilotażowe wersje były testowane między innymi w Poczdamie w 2018 roku. W Poznaniu jednak stawiamy na kompleksowe podejście do tego tematu z wykorzystaniem lokalnych zasobów i wiedzy.

Cały projekt “Transport autonomiczny” jest realizowany przez konsorcjum pięciu instytutów Sieci Badawczej Łukasiewicz i jest finansowany ze środków Centrum Łukasiewicz w ramach dotacji celowej.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / MPK Poznań

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz