Aglomeracja

Poznańska Kolei Metropolitalna w pełnej krasie

Pociąg, dworzec, dworzec letni  Foto: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Od 1 stycznia 2023 roku zwiększy się liczba połączeń między Poznaniem i Wronkami. To ostatnia z dziewięciu linii Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Na Dworcu Letnim podpisano umowy między samorządami. 

Projekt Poznańskiej Kolei Metropolitalnej pokazał, jaka jest siła współpracy gmin i powiatów i co można osiągnąć, wspólnie inwestując w transport publiczny. Porozumienie 48 samorządów to ewenement w skali Polski. Dziękuję za otwartość na tę współpracę i gotowość na kompromisy władzom poszczególnych gmin, województwa i powiatu – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Linia do Wronek, podobnie jak inne trasy PKM, jest alternatywą dla osób, które do Poznania, ale też w przeciwnym kierunku, dojeżdżały samochodami. Skorzysta na tym wielu mieszkańców gmin i powiatów zlokalizowanych przy tej trasie, a także firm – dodał prezydent, który reprezentował również Metropolię Poznań, jako jej przewodniczący.

Podpisane umowy zwiększyły do 48 liczbę samorządów zaangażowanych w Poznańską Kolej Metropolitalną. Sygnatariuszami porozumienia oprócz prezydenta Poznania byli: Wojciech Jankowiak – wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, Jan Grabkowski – starosta Powiatu Poznańskiego, wiceprezes zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Tomasz Łubiński – wicestarosta Poznański oraz przedstawiciele samorządów  położonych wzdłuż linii kolejowej nr 351, na odcinku Poznań Główny – Wronki.

Dołączenie odcinka Poznań-Wronki do PKM zamyka okres budowania podstawowej sieci ważnego dla aglomeracji poznańskiej projektu. Począwszy od czerwca 2018 roku, do systemu połączeń PKM zostały włączone regionalne przewozy pasażerskie na ośmiu liniach Poznańskiego Węzła Kolejowego, w relacjach z Poznania Głównego do: Nowego Tomyśla, Wągrowca, Środy Wlkp., Gniezna, Rogoźna, Wrześni, Kościana i Grodziska Wielkopolskiego. W związku z zakończeniem prac remontowych na linii nr 351, prowadzonych przez PKP PLK S.A., jako zarządcy infrastruktury kolejowej, stworzono warunki do uruchomienia ostatniej, dziewiątej linii PKM w relacji Poznań Główny – Wronki. 

Nowa trasa PKM oznacza kolejne pary pociągów pomiędzy Poznaniem Głównym a Wronkami, czyli lepsze skomunikowanie m.in. dla mieszkańców aglomeracji, którzy korzystają ze stacji Poznań Wola, Kiekrz, Rokietnica, Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo. 

Obecnie tamtędy kursuje 16 par pociągów oraz 1 pociąg przyspieszony sezonowy. Od stycznia 2023 roku w związku z uruchomieniem PKM jeździć będzie 20 par pociągów w tym 4 do stacji Wronki.

Połączenia są obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie oraz Przewozy Regionalne. 

Dopełnienie podstawowej sieci PKM nie oznacza końca budowy kolejowego układu komunikacyjnego na terenie Metropolii Poznań. Na różnym etapie ustaleń są kolejne odcinki. Najbardziej realne z nich to trasa Czempiń – Śrem oraz wykorzystanie towarowej obwodnicy Poznania. Sprawiłoby to, że liczba stacji i przystanków na trasach PKM przekroczyłaby sto. Po dołączeniu Wronek od stycznia 2023 pasażerowie PKM będą mogli wsiadać i wysiadać w 96 miejscach. 

Poznańska Kolej Metropolitalna jest wspólnym przedsięwzięciem Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz gmin i powiatów położonych wzdłuż linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. Jest to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie. 

Inicjatywa jest współfinansowana przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz położone wzdłuż 9 linii Poznańskiego Węzła Kolejowego gminy i powiaty aglomeracji poznańskiej. 

Odpowiedni komfort podróżowania zapewnia pasażerom częstotliwość kursowania pociągów PKM, która wynosi średnio 30 min. 

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl / Piotr Rychter

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz