Stacja Lotnicza Poznań, czyli pruskie lotnisko wojskowe w Ławicy pod Poznaniem, powstała w roku 1913. Obiekt miał wzmocnić stacjonujący w mieście V Korpus Armii, lecz idea zakupu samolotu oraz wybudowania lotniska narodziła się w redakcji lokalnego dziennika Posener Tageblatt . Inicjatywę zbiórki pieniędzy na ten cel, popartą przez władze miasta i prowincji, realizował Komitet prowincjonalny. Do sukcesu przedsięwzięcia z pewnością przyczyniło się duże zainteresowanie lokalnej społeczności nowymi zagadnieniami związanymi z lotnictwem.
Oficjalne otwarcie odbyło się 26 sierpnia 1913 roku – cesarz Wilhelm II odebrał paradę V Korpusu Armii, na którą przybyło tysiące mieszkańców miasta. Na powierzchni ok. 300 hektarów Stacja Lotnicza Poznań obejmowała trawiaste pole wzlotów, koszary, warsztaty oraz trzy hale, w których docelowo mogło stacjonować trzydzieści maszyn. Jednym z nich był samolot Poznań, ufundowany w ramach zbiórki zorganizowanej przez Posener Tageblatt.
Przed I wojną światową, a także w czasie jej trwania, na lotnisku funkcjonowała szkoła pilotów, obserwatorów i mechaników, poza tym naprawiono tu samoloty i składowano sprzęt lotniczy. Po wojnie, kiedy zabór pruski pozostał w obrębie Rzeszy Niemieckiej, lotnisko odegrało kluczową rolę w Powstaniu Wielkopolskim. 6 stycznia 1919 roku oddział liczący 350-400 powstańców, wspierany przez dwie armaty, zdobył lotnisko po dwudziestu minutach szturmu. Polacy przejęli teren lotniska oraz cenny sprzęt – trzydzieści sprawnych samolotów bojowych i szkoleniowych, amunicję oraz części zapasowe. Do dwóch nieudanych niemieckich nalotach, stacja lotnicza Poznań-Ławica, jako pierwsza powstańcza jednostka lotnicza, zaczęła odtąd odgrywać bardzo ważną rolę w rozwoju lotnictwa polskiego. Już od momentu przejęcia podjęto szereg inicjatyw zmierzających do utworzenia cywilnego portu lotniczego. Realizowanie regularne krajowe przewozy lotnicze uznawane są za początek polskiego transportu lotniczego.
Po upływie wieku, w tej samej lokalizacji, działa nowo rozbudowane, nowoczesne lotnisko regionalne. Finał trwającego od roku 2011 procesu inwestycyjnego zbiega się z setną rocznicą powstania portu. W roku 2012 oddano do użytkowania nową, równoległą do pasa startowego drogę kołowania ze ścieżkami szybkiego zjazdu oraz nowe płaszczyzny postojowe samolotów.
Na przełomie września i października zostanie oficjalnie otwarty rozbudowywany etapami terminal pasażerski. Będzie to główny element uroczystości jubileuszowych. Dokładnie po 100 latach działalności, infrastruktura Ławicy jest w pełni rozwinięta. Osiągnięty poziom przepustowości zapewni Poznaniowi i Wielkopolsce odpowiednią dostępność komunikacyjną drogą powietrzną na następne ćwierć wieku.
Dodaj komentarz