Aglomeracja

Prawa konsumenta – seniora

Seniorzy  Foto: Christian Langballe

Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca i z tej okazji Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przypomina o prawach seniorów. To właśnie oni padają często ofiarami niezbyt uczciwie działających handlowców, czy akwizytorów.

Jak się okazuje najczęściej do takich niezbyt uczciwych działań kończących się podpisaniem niekorzystnej umowy, dochodzi na pokazach lub w czasie wizyty handlowca w domu.

W 2016 r. wydaliśmy 13 decyzji, w których stwierdziliśmy niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK – prowadzimy obecnie 14 kolejnych postępowań.

Najwięcej na swoim sumieniu w przypadku wizyt u seniorów w ich domach mają firmy, które oferują usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej. Nieprawidłowości dotyczą również energii elektrycznej i gazu.

Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Akwizytorzy często tak prowadzą rozmowę, by przekonać seniorów, że reprezentują oni dotychczasowego operatora. W rzeczywistości jednak konsument podpisuje umowę z nową firmą. To niestety często wiąże się z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za jej zerwanie.

Także podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel, wykorzystuje się nieświadomość seniorów i ich zaufanie. Organizatorzy takich pokazów zapraszając na nie, nie informują, że głównym celem będzie sprzedaż produktów.

Wprowadzają również w błąd co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie umowy w ustawowym czasie 14 dni – podkreśla UOKiK.

Kolejnym problemem, na który skarżą się seniorzy, to zbyt mała czcionka w umowach oraz ich skomplikowany język. Podsuwane im dokumenty zawierają również szereg odniesień do innych dokumentów, np. regulaminów, cenników, tabel opłat. To również dotyczy szczególnie branży telekomunikacyjnej i finansowej.

Zdaniem seniorzy brakuje też dostosowania oferty przedsiębiorców do ich potrzeb. Głównie chodzi o sprzedawanie im usług, z których nie korzystają jak na przykład różnego rodzaju usługi związanych z dostępem do internetu.

Co gorsze seniorzy zgłaszają również, że spotykają się z agresywnymi działaniami windykacyjnymi. Te przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.

Warto sobie zadać w pytanie, czy na co dzień możemy coś zrobić żeby nie dopuścić do sytuacji, w której senior padnie ofiarą manipulacji, czy możemy porozmawiać z babcią, wujkiem, czy sąsiadką i powiedzieć im żeby uważali na wizyty przedstawicieli handlowych, zaproszenia na rzekome bezpłatne badania medyczne, które okazują się pokazami? – zastanawia się Marek Niechciał.

Warto również ostrzec seniorów przed pułapkami, które mogą czyhać na nich właśnie na tych prezentacjach. Dobrze jest też zaoferować pomoc w przeanalizowaniu umów i przedstawianych ofert.

Kolejnym trickiem, który stosują akwizytorzy jest wytworzenie presji czasu, starając się przekonać, że umowę trzeba podpisać w tym momencie i nie ma czasu na konsultowanie, ponieważ “niezwykle korzystna oferta właściwie się już skończyła”.

Prawa koncumentów

Użyte w artykule zdjęcia: Christian Langballe, UOKiK

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz