Fyrtel u zbiegu ulic Półwiejskiej, Królowej Jadwigi, Kościuszki i Krakowskiej spędza sen z oczu radnych ze Starego Miasta. Przyjrzeli się temu ruchliwemu miejscu i wskazują na szereg nieprawidłowości.
Ulica Półwiejska, która miała być reprezentacyjnym deptakiem, chyba nigdy się nim nie stała, mimo generalnego remontu nawierzchni. Rozjeżdżają ją samochody, nad którymi Straż Miejska nie panuje. Problemem jest też wiele nieremontowanych budynków, zakłócenia bezpieczeństwa i porządku publicznego. Od wielu miesięcy fatalnie wygląda sytuacja w dotarciu do Starego Browaru od strony Wildy.
Radni ze Starego Miasta zwrócili się teraz do władz miasta z interwencją dotyczącą fatalnego stanu chodnika bezpośrednio przy nowym budynku na narożniku ulicy Półwiejskiej i ulicy Królowej Jadwigi.
Początkowo bardzo niebezpieczne dla pieszych było wejście do tego właśnie budynku, przy którym przewracali się ludzie. Zdaniem radnych również odtworzony chodnik zagraża zdrowiu, a to miejsce, w którym każdego dnia przechodzi tutaj wuchta wiary.
Wokół budynku zarówno od strony Półwiejskiej jak i Królowej Jadwigi w kilkunastu miejscach znajdują się ruchome płyty chodnikowe. Taka sytuacja jest niedopuszczalna w centrum miasta. Trotuar ułożony jest niechlujnie, z różnej jakości i koloru materiału, wiele płytek jest popękanych. To nie tylko nieestetyczne, ale także niezgodne z Katalogiem Chodników Miejskich – mówi radny Tomasz Dworek – przecież inwestor po zakończeniu budowy zobowiązany jest do odtworzenia co najmniej stanu pierwotnego. Czy tak wygląda teraz wielkopolska jakość? To wstyd dla dewelopera i urzędników, którzy przez miesiące nie zauważają budowlanej fuszerki.
Staromiejskich radnych niepokoi także temat poszerzenia przejścia dla pieszych przy Królowej Jadwigi i poszerzenia chodnika w stronę ul. Krakowskiej. Dwupasmowa arteria z problematycznym ustawieniem świateł dzieli Stare Miasto i Wildę. Tymczasem od kilku lat mieszkańcy obu osiedli postulują wprowadzenie korekt ułatwiających komunikację dla pieszych. W latach 2013 i 2014 organizowano specjalne spotkania i debaty z udziałem władz Miasta. W zakresie przejścia dla pieszych projekt miał być zrealizowany jesienią 2014 roku, przy okazji wprowadzania systemu ITS. Tymczasem zatrzymano się w połowie drogi modyfikując jedynie elementy sygnalizacji świetlnej. Dalsze zmiany dotyczące poszerzenia chodnika odłożono w czasie łącząc tę problematykę z tematem poszerzenia strefy Tempo 30.
Okolica u zbiegu ulic: Półwiejskiej, Królowej Jadwigi, Kościuszki i Krakowskiej to miejsce, gdzie nagromadziła się cała grupa problemów organizacji ruchu, na które zwracamy uwagę już od wielu lat – informuje Andrzej Rataj przewodniczący Rady Osiedla Stare Miasto – począwszy od negatywnie opiniowanych Radę Osiedla pomysłów budowy przejścia podziemnego ze Starego Miasta na Wildę, przez proponowane zmiany w przystankach tramwajowych, poszerzenie przejścia dla pieszych, poszerzenie chodnika, zrealizowaną likwidację niebezpiecznych lewoskrętów, zwężenie jezdni na przejezdnym odcinku ulicy Półwiejskiej, ograniczenie prędkości pojazdów jadących z góry od ulicy Kościuszki aż do utworzenia wielokrotnie postulowanego przejścia totalnego dla pieszych bezpośrednio przy wejściu do Starego Browaru.
Jak podkreślają radni warto będzie zająć się tą tematyką całościowo oraz odpowiednio zaplanować komunikację w tym miejscu, biorąc pod uwagę istniejące potrzeby i optymalne rozwiązania bezpieczne i przyjazne dla wszystkich uczestników ruchu, a zwłaszcza dla pieszych. Ci ostatni powinni bezpiecznie i komfortowo podążać szerokim i porządnym chodnikiem. Także rowerzyści powinni bezpiecznie i spokojnie przejeżdżać trasą łączącą Stare Miasto z Wildą.
Tymczasem w obecnej organizacji ruchu widocznym priorytetem jest ruch tramwajów i pojazdów samochodowych – dodaje Tomasz Dworek – Rada Osiedla w dalszym ciągu będzie przypominać władzom o pilnej potrzebie działań w tej okolicy.
Dodaj komentarz