Jak będą wyglądały przystanki przesiadkowe Poznańskiej Kolei Metropolitalnej? Właśnie został rozstrzygnięty konkurs na ich architektoniczną koncepcję. Najwyżej oceniono projekt, który powstał pracowni projektowej Melon.group z Warszawy.
Przedmiotem konkursu było opracowanie koncepcji architektonicznej wspólnych elementów małej architektury oraz systemów informacji wizualnej na terenie zintegrowanych węzłów przesiadkowych – wyjaśniają organizatorzy.
Węzły te, to miejsca dzięki którym będziemy mogli wygodnie zmienić środek transportu. Przystanki mają być wyposażone miedzy innymi w parkingi P&R i B&R, przystanki komunikacyjne, punkty sprzedaży biletów oraz systemy informacyjne, dzięki którym poznamy na przykład rozkład jazdy.
Węzły przesiadkowe będą zintegrowane z systemem planowanej Poznańskiej Kolei Metropolitalnej oraz zapewnią szybką i efektywną komunikacji dla mieszkańców całego obszaru Metropolii Poznań – dodaje Dawid Drobnić ze Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
Wyniki konkursu ogłosił przewodniczący Sądu Konkursowego mgr inż. arch. Jerzy Gurawski. Pierwszą nagrodę w konkursie przyznano pracowni projektowej Melon.group. To autorska wizja m.in. wiat rowerowych, toalet oraz elementów małej architektury.
W opinii członków Sądu Konkursowego projekt zwycięskiego zespołu umożliwia wpisywanie się w różne sytuacje przestrzenne związane z architekturą budynków stacji kolejowych – wyjaśnia Dawid Drobnić – zaproponowana forma jest nowoczesna a zaprojektowane elementy małej architektury i obiekty kubaturowe cechują się optymalną funkcjonalnością.
Za zdobycie I miejsca w konkursie laureaci otrzymali 25.000,00 zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Przewidziano również przyznanie II i III nagrody w wysokości odpowiednio 15.000,00 zł i 8.000,00 zł, a także wyróżnień I i II stopnia (5.000,00 i 1.000,00 zł).
Flagowym przedsięwzięciem w ramach Zintegrowanych Inwestycjom Terytorialnym Metropolii Poznań jest projekt strategiczny Poznańska Kolej Metropolitalna – podkreśla Dawid Drobnić – w tym zakresie możliwe jest uzyskanie unijnego dofinansowania na realizację projektów dotyczących budowy i przebudowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Na ten cel ze środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych zabezpieczono 108.000.000 euro. Do 2023 roku ma powstać co najmniej 40 zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Dodaj komentarz