W poniedziałek, 3 lipca pierwsi kierowcy częściowo skorzystają z nowego przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ul. Grunwaldzkiej. Postęp prac pozwala na wcześniejsze poprowadzenie ruchu w jednym kierunku – od Poznania do Plewisk.
To wyczekiwany moment przez wielu mieszkańców naszej aglomeracji. Dzięki zaawansowanym pracom na terenie budowy węzła przesiadkowego Grunwaldzka, już od poniedziałkowego poranka kierowcy wyjeżdżający z Poznania przejadą pod nowymi wiaduktami i kładką pieszo-rowerową. Cieszą także duże postępy w rejonie pętli autobusowej i parkingu Park&Ride – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Kierowcy będą mogli korzystać z bezkolizyjnego przejazdu szybciej niż planowano. Jest to możliwe dzięki sprawnemu prowadzeniu robót, dobrej pogodzie zimą i wiosną oraz współpracy Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego i Gminy Komorniki z wykonawcą.
Uruchomienie przejazdu w jednym kierunku jest możliwe mimo trwających jeszcze robót. Kontynuowane będą prace na ul. Wołczyńskiej oraz na skrzyżowaniach ul. Grunwaldzkiej z ul. Wołczyńską oraz Piwoniową, dlatego najpierw otwarty zostanie kierunek do Plewisk. Jest to również podyktowane chęcią usprawnienia ruchu – w odwrotnym przypadku kierunki przecinałyby się, przez co przejazd nie byłby płynny.
Zakończenie budowy całego węzła Grunwaldzka przewidziane jest na jesień, udostępnienie przejazdu w stronę Plewisk nastąpi więc wcześniej, niż zakłada harmonogram. Obecnie wykonawca skupia się na przygotowaniu jezdni pod wiaduktami oraz na dojazdach, by kierowcy mogli bezpiecznie skorzystać z nowego przejazdu, zapominając o opuszczonych szlabanach kolejowych, póki co w jednym kierunku. Nadal jednak będziemy mieć do czynienia z placem budowy i realizowane będą dalsze prace związane z docelowym układem drogowym, dlatego prosimy o zachowanie ostrożności – zwraca uwagę Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Uruchomienie przejazdu w stronę Poznania nastąpi po wykonaniu niezbędnych robót, o czym mieszkańcy zostaną poinformowani. Pozostały układ czasowej organizacji ruchu nie zmieni się 3 lipca. Ul. Piwoniowa w dalszym ciągu będzie jednokierunkowa do ul. Grunwaldzkiej oraz nie będzie przejazdu między ul. Krobską i Twardogórską. Ul. Grunwaldzka od Wołczyńskiej pozostanie jednokierunkowa w stronę Plewisk, a ul. Wołczyńska jednokierunkowa od ul. Grunwaldzkiej w kierunku Fabianowa. Dojście na peron kolejowy na stacji Poznań Junikowo po stronie Plewisk możliwe przez teren budowy od ul. Grunwaldzkiej i osiedla.
Przebudowa układu komunikacyjnego w Plewiskach była bardzo oczekiwana przez mieszkańców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Dla powiatu poznańskiego to strategiczna inwestycja. Prace obejmują zarówno infrastrukturę drogową, jak i kolejową. Niedawno odwiedziłem teren budowy, gdzie wykonywano próby obciążeniowe drugiego toru, a teraz inwestycja zostaje częściowo udostępniona kierowcom. Zarówno zakres, jak i tempo prac są imponujące. Chciałbym podkreślić także wagę współpracy naszego powiatu z miastem Poznań oraz gminą Komorniki dla dobra mieszkańców regionu. Powstanie tunelu uwzględnia potrzeby wielu osób. Poprawi bezpieczeństwo, wpłynie na czas przejazdu, a także umożliwi sprawniejsze korzystanie z transportu publicznego.
Powstaje węzeł przesiadkowy
Prace drogowe w obrębie węzła Grunwaldzka zostały zintensyfikowane po wybudowaniu wiaduktów kolejowych, którymi przejeżdżają już pociągi. Od ubiegłego tygodnia realizowane są roboty nawierzchniowe – układana jest warstwa wiążąca. Można już ją zobaczyć na terenie pętli autobusowej oraz dojazdach do niej, w tym na nowym rondzie. Ul. Grunwaldzka zyskała nową nawierzchnię od ul. Wołczyńskiej w kierunku Plewisk, nawierzchnia układana jest także w docelowym przebiegu ulicy przy zjeździe pod wiadukty. Nowe jezdnie widać również na ul. Kminkowej i Szałwiowej.
Pod wiaduktami powstaje także ciąg dla pieszych i rowerzystów. Dodatkowo do ich dyspozycji będą windy. Z kolei na górze, wzdłuż torów kolejowych, wybudowano kładkę pieszo-rowerową, która umożliwi wygodne poruszanie się nad ul. Grunwaldzką.
Celem inwestycji – poza usprawnieniem przejazdu w miejscu przecięcia z linią kolejową łączącą Warszawę i Berlin – jest budowa zintegrowanego węzła łączącego różne środki transportu. Na nowej pętli będą możliwe przesiadki typu “drzwi w drzwi” między autobusem a pociągiem przy stacji Poznań Junikowo. Powstaje tam również budynek poczekalni z przeszkleniami – dobiegają końca prace nad jego zadaszeniem.
Coraz bardziej zaawansowana jest budowa parkingu typu Park&Ride (parkuj i jedź) po stronie Plewisk. Będą tam również stojaki rowerowe. Ponadto kontynuowane są roboty związane z budową wodociągów, kanalizacji deszczowej i montażem słupów oświetleniowych.
W ramach inwestycji powstał też zbiornik retencyjny, który posłuży do odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu węzła Grunwaldzka. Całkowita pojemność zbiornika to ok. 2100 metrów sześciennych.
Budowa zintegrowanego węzła Grunwaldzka to wspólne przedsięwzięcie Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz Gminy Komorniki. Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu przejazdu do centrum Poznania z wykorzystaniem komunikacji publicznej. Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Dodaj komentarz