Aglomeracja

Przetestowany elektrobus.

Elektryczny Solaris_Urbino_w Poznaniu  Foto: materiały prasowe

Pełnym sukcesem zakończyła się pierwsza tura testów autobusu elektrycznego Solaris Urbino electric w regularnym ruchu miejskim. Przez ostatnie trzy tygodnie elektryczny autobus Solaris pokonał bez jakichkolwiek przeszkód 3.000 km, wożąc kibiców oraz gości przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.

Bezemisyjny, cicho przemierzający ulice Poznania pojazd zwracał uwagę nawiązującym do tematyki Euro 2012 wyglądem – został bowiem pokryty sztuczną trawą, wpisując się tym w atmosferę Mistrzostw. Przez 22 dni Solaris Urbino electric woził pasażerów z Portu Lotniczego Poznań-Ławica do Centrum Poznania. Za sprawą technologii szybkiego ładowania, wykorzystywanej pomiędzy godzinami szczytu, limit 150 km elektrycznego Solarisa nie był żadnym ograniczeniem. Zapas energii pozwalał na pokonanie w codziennym ruchu miejskich znacznie większej liczby kilometrów.

Elektryczny Solaris_Urbino_w Poznaniu Foto: materiały prasowe

Kursujący w Poznaniu autobus był już drugim tego typu pojazdem zaoferowanym przez firmę Solaris. Podobnie jak zaprezentowany jesienią 2011 roku prototyp, zbudowany został na bazie niskowejściowego Solarisa Alpino 8,9 LE. Układ napędowy dostarczyła niemiecka firma Vossloh Kiepe, specjalizująca się w elektrycznych napędach i od wielu lat współpracująca w tym zakresie z Solarisem. Moc silnika trakcyjnego to 120 kw, a pojemność baterii wynosi 120 kWh. Nowym rozwiązaniem zastosowanym w pojeździe był natomiast system szybkiego ładowania, umożliwiający naładowanie (przy mocy 100 kW) całkowicie wyczerpanych baterii w zaledwie 90 minut.

Dalsze prace prowadzone nad pojazdami oznaczają kolejne zmiany i innowacje. Podczas, gdy dwa prototypowe autobusy elektryczne poddawane będą w najbliższych miesiącach testom w różnych miastach Europy, firma pracuje już nad nowym, 12-metrowym elektrycznym Urbino. W planach jest również budowa wersji przegubowej.

Elektryczna mobilność to już od ponad 10 lat dla fabryki w Bolechowie codzienność. W ofercie Solarisa są bowiem oprócz autobusów z napędem hybrydowym także trolejbusy.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz