TORPOL, poznańska firma specjalizująca się w budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej wypracowała rekordowe zyski.
Po trzech kwartałach 2022 roku spółka wypracowała skonsolidowany zysk brutto ze sprzedaży na poziomie
149,4 mln zł. Przychody w tym okresie wyniosły 731,8 mln zł wobec 772,7 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Na kwartał przed końcem roku marża brutto ze sprzedaży sięgnęła 20,4 proc. Grupa zakończyła trzeci kwartał z gotówką na poziomie 387,1 mln zł.
Pomimo bardzo trudnego otoczenia notujemy w tym roku zyski i wiele na to wskazuje, że cały 2022 roku może być pod tym względem najlepszy w historii spółki Torpol. Pozytywny wpływ na te wyniki miało również niezmaterializowanie się istotnych ryzyk uwzględnionych w pierwotnych wycenach dużych projektów pozyskanych w 2019 roku. Cała branża budownictwa kolejowego będzie musiała zmierzyć się w przyszłym roku z wieloma wyzwaniami, na czele z brakiem kontraktów na rynku czy wzrostem cen materiałów, usług, energii i paliw – komentuje Grzegorz Grabowski, prezes zarządu Torpol SA.
Na koniec września portfel zamówień Grupy sięgał 1,2 mld zł. Spółka aktywnie i skutecznie działa na rodzimym rynku przetargów kolejowych. Ostatnio PKP PLK wybrały ofertę Torpolu o wartości 691 mln zł brutto jako najkorzystniejszą w postępowaniu dotyczącym robót budowlanych w obrębie stacji Słupsk, a wcześniej w przetargu dotyczącym modernizacji stacji Ostróda (wartość oferty to 312,6 mln zł brutto). W trzecim kwartale br. oferta spółki (w ramach konsorcjum) okazała się zwycięska w przetargu na linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz (wartość 963,95 mln zł brutto).
Jednak branża budowlana czeka na większą aktywność głównego zamawiającego – PKP PLK, która w ostatnim czasie jest niższa z uwagi na zablokowane środki z funduszy UE. Dodatkową szansą na nowe zamówienia dla spółki TORPOL są planowane inwestycje w ramach CPK, gdzie szacowane są wielomiliardowe nakłady czy międzynarodowy projekt Rail Baltica, w którym spółka zamierza uczestniczyć.
Jesteśmy zainteresowani aktywnym udziałem w realizacji projektów kolejowych związanych z budową nowych linii kolei dużych prędkości oraz modernizacją już istniejących linii na rzecz CPK. Chcemy też uczestniczyć w realizacji projektu Rail Baltica. Razem z zagranicznymi partnerami bierzemy udział w pierwszym etapie tego międzynarodowego projektu kolejowego, dotyczącego modernizacji sieci trakcyjne na kolejowym połączeniu stolic Litwy, Łotwy i Estonii z Warszawą i resztą Europy – mówi Grzegorz Grabowski.
TORPOL stawia też na dywersyfikację działalności, czego potwierdzeniem jest rozwój spółki zależnej Torpol Oil & Gas.
Spółka Torpol Oil & Gas w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. W kolejnych latach zakładamy dalszy, wzrost jej działalności, angażowanie się w projekty o dużym stopniu innowacyjności oraz stabilizację pozycji finansowej. Ważnym krokiem w tym kierunku jest pozyskane ostatnio zamówienie od PGNiG S.A. (po przejęciu PKN ORLEN S.A.) o wartości 393 mln zł brutto – dodaje prezes Torpolu.
Dodaj komentarz