O tym jak niegdyś wyglądał Poznań można dowiedzieć oglądając różne druki reklamowe: zamieszczane w gazetach i czasopismach, ulotki, papiery firmowe, rachunki, pocztówki… Najczęściej wiernie oddają wygląd miasta lub jego poszczególne fragmenty. Są doskonałym źródłem do ikonografii miasta, do tej pory nie docenianym i nie wykorzystywanym, a tym bardziej cennym, bowiem pokazują fragmenty Poznania, które już dawno zniknęły z pejzażu miasta.
Wystawa Ikonofsera na drukach reklamowych z widokami Poznania (1835-1939) w Muzeum Historii Miasta Poznania próbuje ocalić od zapomnienia miejsca i okruchy lokalnej codzienności. Wydawać by się mogło, że z czeluści archiwów i muzealnych magazynów wyjęte zostały już wszystkie dawne widoki miasta. A jednak tak nie jest.
Tematyka wystawy jest oryginalna i podana soczyście, pokazuje Poznań z innej nieznanej perspektywy! Możemy zobaczyć także jak wiele zmieniło się w zakresie reklamy na przestrzeni ponad 100 lat, mówił podczas konferencji prasowej Adam Soćko, dyrektor ds. naukowych Muzeum Narodowego,
Przyczynkiem do powstania wystawy jest książka napisana przez wybitną znawczynię historii miasta i jego widoków a jednocześnie kuratorkę wystawy – dr Magdaleną Mrugalską Banaszak. W 500-stronnicowym wydawnictwie autorka opisuje i ilustruje niemal 500 różnego rodzaju reklam. Wystawa pokazuje także część tego bogatego zbioru jakim są druki firmowe.
Inspiracją do powstania książki i wystawy był, przypadek, jak to często w takich sytuacjach bywa, mówiła kuratorka wystawy Magdalena Banaszak. W muzealnych archiwach natrafiłam na dokumenty i rachunki firmy rodziny Jezierskich z ulicy Skośnej.
Reklamowe druki sprzed lat mają ogromny urok, są wręcz artystyczne, przedstawiają wizerunki sklepów, fabryk w perspektywie miasta. Wyjątkowo wyglądają także rachunki, te prezentowane na wystawie są wręcz elegancie, starannie kaligrafowane na specjalnie przygotowanych blankietach.
Wydawać by się mogło, że z czeluści archiwów i muzealnych magazynów wyjęte zostały już wszystkie dawne widoki miasta. A jednak tak nie jest.
Na wystawie pokazanych jest około 350 widoków Poznania (od końca lat 30. XIX wieku do 1939 roku), a uzupełnieniem ekspozycji jest prezentacja firmowych gadżetów poznańskich firm. Integralną częścią wystawy jest prezentacja multimedialna ukazująca całą kolekcję opisaną w albumie. Wystarczy zasiąść w fotelach z dawnego kina Gong i przenieść się w filmową przestrzeń miasta sprzed lat!
Wystawa może stać się również przyczynkiem do refleksji o przemianach w reklamie, o roli miasta jako znaku firmowego czy ikony firmowej.
Ekspozycja prezentowana będzie do 31 grudnia w Muzeum Historii Miasta Poznania w Ratuszu. Bilety kosztują 7 zł, ulgowe 5.
Dodaj komentarz