Po każdym wypadku z udziałem rowerzysty odbieram od mamy, ojca, siostry, dalszej i bliższej rodziny telefony z pytaniem, czy żyje i prośby żebym bezpiecznie jeździł po mieście. Ktoś może pomyśleć, że ta troska wynika z tego, że znany jestem z rowerowego szaleństwa, że niebezpiecznie śmigam pomiędzy pędzącymi samochodami.
Nic z tego! Każdy kto porusza się po mieście na dwóch kółkach wie, że jazda po Poznaniu jest koszmarem. Pomijając brak skomunikowania głównych ciągów rowerowych, stan ścieżek jest katastrofalny. Na przykład teoretycznie przyzwoita trasa wzdłuż Dolnej Wildy pełna jest dziur, wykopów (zrobionych m.in. przez Aquanet).
Czy nowe przepisy – nowelizacji prawa o ruchu drogowym ze zmianami dotyczącymi poruszania się na dwóch kółkach, która weszła w życie 21 maja poprawią komfort i bezpieczeństwo jazdy w Poznaniu?
Ważne jest to, że rowerzyści nabywają więcej praw w stosunku do kierowców samochodów i zyskują możliwości jazdy chodnikiem, pod warunkiem ustępowania pierwszeństwa pieszym.
Przede wszystkim rowerzyści mają od dziś obowiązek poruszania się po drodze dla rowerów lub specjalnie wyznaczonych pasach ruchu. Nowe przepisy umożliwiają jednak częstsze korzystanie z chodników. Dziś można się po nich poruszać pod warunkiem, że chodnik jest szerszy niż dwa metry i biegnie przy drodze z ograniczeniem prędkości większym, niż 50 km/h. Według nowelizacji można zjechać rowerem z drogi w czasie niesprzyjających warunków atmosferycznych, jak śnieg, ulewa, silny wiatr czy gołoledź.
Dla kierowców ważne jest, że rowerzyści mogą ich omijać z prawej strony, kiedy ci stoją w korku. Przy skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną będą też powstawać tzw. śluzy dla rowerów, które umożliwią rowerzystom zajęcie miejsca przed stojącymi samochodami. Ma to ułatwić rowerzystom skręcanie w lewo i zwiększyć bezpieczeństwo przez to, że rowerzyści będą dla kierowców bardziej widoczni.
Nowa ustawa pozwala też prowadzącym jednoślady na korzystanie ze środkowej części pasa na rondzie. Dotychczas mogli oni korzystać wyłącznie ze skrajnej prawej części. Ta zmiana ma zminimalizować ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez samochód, który zmienia pas zjeżdżając z ronda.
Rowerzyści mogą też podróżować jeden obok drugiego, jeśli nie spowoduje to utrudnień w ruchu. Dotychczas było to zabronione.
Zawsze pamiętać musimy, ze rowerzyści są pełnoprawnymi użytkownikami drogi, mogą także zostać ukarani mandatami. 350 zł kary może otrzymać kierowca, który nie ustąpi jednośladowi, ale też mandat 50 zł dostanie rowerzysta, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszemu lub jazdę chodnikiem lub jezdnią, kiedy obok biegnie droga rowerowa. Utrudnianie ruchu innym to dodatkowe 200 zł kary.
Bartek W.
Dodaj komentarz