POZnań

Rowerowe inwestycje 2021 roku

Droga rowerowa / ścieżka rowerowa  Foto: © lepszyPOZNAN.pl / Karolina Kiraga

Rozpoczynają się prace związane z budową trzeciego etapu dróg rowerowych wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. To nie jedyne inwestycje dla jednośladów zaplanowane na ten rok.

Z roku na rok zwiększa się ruch rowerowy w Poznaniu, a liczniki rowerowe rejestrują coraz więcej przejeżdżających. Rower nie jest już tylko narzędziem rekreacji, ale środkiem przemieszczania się do pracy, szkoły, znajomych, czy po zakupy. Wpływ na to ma między innymi coraz bardziej bezpieczna i spójna infrastruktura rowerowa, pozwalająca wygodnie poruszać się miłośnikom jednośladów. W tym roku na jej rozbudowę przeznaczymy ponad 20 milionów złotych – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. 

Zaplanowanych jest szereg prac, których celem jest zwiększenie atrakcyjności roweru jako środka przemieszczania się po Poznaniu. Nowe trasy mają także zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego i połączyć ze sobą kolejne części Poznania – podkreśla Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Aktualnie trwa budowa układu dróg rowerowych w ramach inwestycji Tramwaj na Naramowice i rozbudowy ronda Rataje. W bieżącym roku wykonana będzie także przebudowa Wartostrady w Parku nad Wartą. Droga rowerowa powstaje również przy okazji budowy ul. św. Wawrzyńca na odcinku od ul. Niestachowskiej/Żeromskiego do ul. Kościelnej.

Wśród nowych dróg rowerowych zaplanowanych do realizacji na ten rok należy wymienić:

  • Trasa Grunwaldzka, etap 3 – to kontynuacja prac wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. W tym roku budowa prowadzona będzie od ul. Jugosłowiańskiej do ronda Skubiszewskiego. Dzięki nowemu odcinkowi liczącemu około 800 metrów będzie można bezpieczniej i wygodniej dojechać do centrum od pętli tramwajowej na Junikowie. Powstanie dwukierunkowa droga rowerowa o nawierzchni bitumicznej.
  • Złotowska – chodnik i droga rowerowa powstaną po południowo-wschodniej stronie ul. Złotowskiej. Połączą rondo w pobliżu ul. Rezedowej i istniejącą infrastrukturą, prowadzącą w stronę centrum miasta. Na odcinku od ul. Rezedowej do ul. Perzyckiej chodnik i droga rowerowa będą rozdzielone. Na odcinku od ul. Perzyckiej do ul. Miastkowskiej powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Łącznie będzie to około 1,7 km infrastruktury.
  • Zwierzyniecka – powstanie dwukierunkowa droga rowerowa od ronda Kaponiera do ul. Zeylanda, łącząca Jeżyce ze Starym Miastem.
  • Dolna Wilda – uzupełnienie brakującego odcinka infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Dolna Wilda, na odcinku od ul. Piastowskiej do ul. Czechosłowackiej, o długości ponad 350 metrów. Dzięki temu powstanie ponad pięciokilometrowa trasa z południowej części miasta do centrum. 

Do tej listy należy dołożyć jeszcze zadania wybrane przez mieszkańców w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego (PBO). Projekty związane z infrastrukturą rowerową są często zgłaszane zarówno przez stowarzyszenia, jak osoby prywatne. Cieszą się dużym zainteresowaniem i poparciem poznaniaków gromadząc dużą liczbę głosów. W tym roku planowana jest realizacja:

  • ul. Ługańska – PBO Bezpieczna droga rowerowa na odcinku od ul. Szczepankowo do ul. Bodawskiej. Dzięki inwestycji mieszkańcy Szczepankowa zyskają dostęp do istniejącej infrastruktury rowerowej na wiadukcie w ciągu ul. Bolesława Krzywoustego.
  • ul. Kórnicka – od ul. Piotrowo do ul. Przystań – PBO Rowerowe Rataje. Wygodnie do centrum. To krótki, ale ważny odcinek, który poprawi komfort dojazdu do budynków Politechniki Poznańskiej oraz Wartostrady.
  • ul. Szymanowskiego – PBO Wygodna, trasa rowerowa i chodnik na Szymanowskiego.

Dodatkowo modernizowana będzie istniejąca infrastruktura w ramach projektów zgłoszonych przez mieszkańców do PBO. Na ul. Warszawskiej wykonane będą prace na odcinku od ul. św. Michała do Mogileńskiej. Na ulicach Szeligowskiego i Księcia Mieszka I prowadzone remontowane będą tunele i rampy, aby zapewnić ciągłość infrastruktury rowerowej i dojazd do węzłów PST. Z kolei na ul. Żelazka, po południowej stronie, zmodernizowany zostanie chodnik i powstanie droga dla rowerów.

Zmodernizowane zostaną również dwa skrzyżowania na Łazarzu, na których powstaną przejazdy rowerowe. Rowerzyści będą mogli przejeżdżać przez ulicę Hetmańską na wysokości skrzyżowania z ul. Jarochowskiego oraz na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.

Warto dodać, że w ramach wdrażania Strefy Płatnego Parkowania na jednokierunkowych ulicach Łazarza i Wildy (na których prędkości jest ograniczona do 30 km/h), wyznaczane są kontraruchy, dzięki którym mieszkańcy poruszający się rowerami mogą szybciej dojechać do wyznaczonego celu.

Trwają również zaawansowane prace projektowe dotyczące infrastruktury rowerowej. Projektowana jest droga rowerowa wzdłuż ul. Dmowskiego na odcinku od ul. Potockiej do Miedzianej, wzdłuż ul. Królowej Jadwigi od mostu Królowej Jadwigi do ul. Strzeleckiej oraz na ul. Strzeleckiej od Królowej Jadwigi do ul. Kazimierza Wielkiego. Projektowany jest też ważny odcinek tzw. Trasy Solnej etap 1 i 2 – od Wartostrady (cypel) do ul. Kulasa.

Na infrastrukturę rowerową przeznaczone zostanie w tym roku ponad 20 milionów złotych. 

Użyte w artykule zdjęcia: © lepszyPOZNAN.pl / Karolina Kiraga

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz