MPK Poznań oraz Komenda Miejska Policji w Poznaniu rozpoczynają kolejną odsłonę akcji profilaktyczno-informacyjnej, tym razem skierowaną do kierowców samochodów. Kampania ma uświadomić, że tramwaj, jadąc z prędkością 50 kilometrów na godzinę, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zatrzyma się dopiero po ok. 60 metrach. Jesienią, gdy tory są oblodzone lub mokre, droga hamowania wydłuża się jeszcze bardziej.
Dąbrowskiego, Głogowska, Grunwaldzka, Starołęcka, Jana Pawła II i rondo Śródka – to miejsca w Poznaniu, w których najczęściej dochodzi do zderzeń samochodów osobowych z tramwajami. Tylko w pierwszym półroczu 2022 roku takich kolizji było niemal 190. Powód? Pośpiech, nieuwaga, roztargnienie. W języku prawniczym: niezachowanie ostrożności, wymuszenie pierwszeństwa.
Rozpoczęła się jesień, a to szczególnie trudna dla komunikacji tramwajowej pora roku. Tramwaj, jadąc z prędkością 50 kilometrów na godzinę, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zatrzyma się dopiero po ok. 60 metrach. Na mokrej bądź oblodzonej szynie, zasypanej liśćmi, droga hamowania znacznie się wydłuża – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. – Dlatego właśnie teraz rozpoczynamy drugą edycję kampanii „Rozejrzyj się i ŻYJ!”. Chcemy przypomnieć uczestnikom ruchu, że w zderzeniu z tramwajem nie mają szans, poprzez nierozważne zachowania narażają nie tylko siebie, ale i osoby korzystające z komunikacji miejskiej.
Zgodnie z przepisami kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania równorzędnego jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. Tego przepisu nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
Kierowcy, przed wjazdem na przejazd tramwajowy zawsze powinni upewnić się, czy nie nadjeżdża pojazd szynowy – mówi Anna Bręk, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. – I chodzi nie tylko o sam fakt przestrzegania przepisów, ale także o życie i zdrowie wielu osób. Zderzenie samochodu z tramwajem może mieć fatalne skutki nie tylko w odniesieniu do osób podróżujących autem, ale i podróżujących środkiem komunikacji zbiorowej. Dlatego zależy nam na budowaniu wśród uczestników ruchu świadomości, że tramwaj potrzebuje do zatrzymania znacznie dłuższej drogi hamowania, aniżeli na przykład samochód.
Motorniczy nie ma możliwości wykonania żadnego innego manewru niż tylko użycie dzwonka a w skrajnych przypadkach wdrożenie nagłego hamowania, które pozwala uniknąć stłuczki bądź osłabić zderzenie, ale jednocześnie doprowadza do tego, że pasażerowie przewracają się, spadają z siedzeń, uderzają się o poręcze czy urządzenia, doznając nieraz ciężkich urazów – mówi Krzysztof Dostatni: – Nasza kampania ma na celu ograniczenie do minimum takich sytuacji. Poprzez filmy edukacyjne, ulotki oraz specjalnie oklejony tramwaj będziemy ostrzegać przed takimi sytuacjami.
Bardzo nas cieszy inicjatywa MPK Poznań i możliwość współpracy w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach przez torowiska tramwajowe – mówi Anna Bręk. – Na co dzień bierzemy udział w działaniach profilaktycznych, ale też wyjaśniamy przebieg i okoliczności zdarzeń. Wiemy, że wielu z nich można byłoby uniknąć, gdyby nie nieuwaga, nieostrożność, pośpiech. Wierzę, że nasza kampania przyczyni się do podniesienia świadomości w tym zakresie.
Rozejrzyj się i ŻYJ! – to nazwa kampanii prowadzonej przez MPK Poznań i Komendę Miejską Policji w Poznaniu (jej nazwa nawiązuje do akcji prowadzonej na przejazdach kolejowych). W 2021 roku działania poświęcone były przede wszystkim pieszym, którym przypominaliśmy, że wchodząc na przejście nie mają pierwszeństwa przed tramwajem.
Dodaj komentarz