Poznań, stolica Wielkopolski, od lat intensywnie inwestuje w rozwój infrastruktury rowerowej. Z ponad 400 kilometrów dróg przeznaczonych dla cyklistów, mieszkańcy miasta mają do dyspozycji różnorodne trasy, które umożliwiają im wygodne przemieszczanie się zarówno w obszarze miejskim, jak i w jego obrzeżach. W ostatnich latach zakończono wiele projektów, a kolejne są w trakcie realizacji, co świadczy o rosnącej popularności roweru jako środka transportu.
Na przestrzeni kilku ostatnich lat Poznań zyskał na znaczeniu jako miasto pro-rowerowe. Mieszkańcy chętnie korzystają z licznych tras, takich jak te wzdłuż ul. Grunwaldzkiej, wokół ronda Rataje czy na Wartostradzie. Dane z 36 liczników rowerowych rozmieszczonych w różnych częściach miasta mówią same za siebie – tylko w tym roku cykliści przejechali ponad 6,5 miliona razy, co jest imponującym wynikiem. Taki wzrost ruchu rowerowego jest również związany z liczbą nowych ścieżek, które powstają na terenie Poznania.
Władze miasta planują kontynuację projektów związanych z budową dróg rowerowych. Wśród najważniejszych inwestycji wymienia się budowę Trasy Solnej oraz rozwinięcie infrastruktury wzdłuż Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, która ma na celu połączenie podmiejskich dzielnic z centrum miasta. Jak zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, każdy nowy odcinek ścieżki rowerowej przyczynia się do wzrostu popularności tego środka transportu.
Inwestycje te mają nie tylko ułatwić życie rowerzystom, ale także przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 oraz hałasu w mieście. Warto zaznaczyć, że według danych z 2018 roku udział podróży rowerem w całkowitym ruchu miejskim wynosił 8%. Obecnie ten wskaźnik systematycznie rośnie i szacuje się, że obecnie przekroczył już 10%.
Każda inwestycja wpływa na jakość życia mieszkańców oraz na poziom komfortu użytkowników dróg rowerowych. Władze Poznania, inwestując blisko 70 milionów złotych od 2018 roku w infrastrukturę rowerową i planując wydatki na kolejne lata w wysokości 40 milionów złotych, pokazują swoje zaangażowanie w rozwój transportu bezemisyjnego.
Nie brakuje również wizji na przyszłość. Poznań ma zamiar kontynuować rozbudowę infrastruktury rowerowej poprzez tworzenie nowych tras oraz modernizacje już istniejących. Przykłady takich działań to budowa mostów Berdychowskich czy wiaduktów przy ulicach Lutyckiej i Golęcińskiej.
Sukcesywnie rozwijająca się siatka dróg rowerowych stawia Poznań na czołowej pozycji w Polsce w kwestii używania rowerów jako codziennego środka transportu. Rowerzyści stają się coraz ważniejszą grupą w miejskiej przestrzeni, co owocuje nie tylko większą dostępnością różnych miejsc, ale także wzrostem jakości powietrza i poprawą zdrowia mieszkańców.
Jednak jak zaznacza Tadeusz Mirski, prezes Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, mimo dotychczasowych sukcesów poznański system tras rowerowych wymaga dalszej pracy. Potrzebne są nowe projekty oraz kontynuacja istniejących planów, aby zapewnić jeszcze większą dostępność i komfort podróżowania na dwóch kółkach.
Dodaj komentarz