K U L T U R A

Spektakl Plateau w ramach Polskiej Sieci Tańca – zdjęcia

Spektakl PLATEAU w ramach Polskiej Sieci Tańca  Foto: lepszyPOZNAN.pl/Ewelina Jaśkowiak

“Plateau” – najnowsze dzieło polskiego choreografa Macieja Kuźmińskiego i reżysera emigranta z USA Paula Bargetto mieliśmy okazję zobaczyć w sobotę w Dużym Studio Polskiego Teatru Tańca.

Spektakl Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark doskonale trafia w bolączki polskiej współczesności. Połączenie tańca i teatru, starego bawoła w nowych baletkach i dzika ze skrzydłami jest napięty jak lina linoskoczka, który gardzi strachem, skacząc odważnie nad przepaścią i śmiejąc się z lekką pogardą by zapewnić rozrywkę najwyższego lotu.

Choć puszczamy oko – ta gra nie jest zabawą – czytamy na stronie wydarzenia

I tak właśnie było. Tancerze występujący w spektaklu nie tylko tańczą, ale także świetnie radzą sobie aktorsko.

Inspiracją twórców jest profetyczny esej filozofa Gillesa Deleuze’a i psychoanalityka Félixa Guattariego „Tysiąc plateau – drugi tom Kapitalizmu i schizofrenii” z 1980 roku. Dzieło to na wiele sposobów przepowiedziało niestabilną i chaotyczną erę cyfrową, tę, w której żyjemy. Jako ludzkość przechodzimy dziś głęboki kryzys identyfikacji. Swą trwałość utraciły tradycyjne przekonania, narracje historyczne, tożsamości narodowe, natura pracy, religia, prawda, a nawet zdrowy rozsądek, utraciły swą trwałość.

Wszystko, co kiedyś było nam drogie, co zdawało się być autentyczne, niewinne i dobre, zostało zawiane przez wiatr międzynarodowego handlu. Sprawiedliwość i moralność stały się tylko ziarnem w oku wszystko wiedzącego i widzącego cyklonu mediów a–społecznościowych.

Nasz ukochany naród – nękany podziałami, rozwieszony jak pranie między biegunami – pęka z napięcia jak guma w za małych majkach. Jesteśmy podejrzliwi, nieufni, wieszamy psy na wszystkim i wszystkich. Uczestniczymy w ruchu konspiracyjno – rekonstrukcyjnym, skanujemy horyzont, ekshumujemy resztki tradycji, wypatrujemy zbawiciela, który pokazałby nam drogę wyjścia.

Spektakl zaprezentowany został w ramach Polskiej Sieci Tańca, której organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Kreacja i wykonanie: Monika Witkowska, Karolina Kardasz – Marka, Oscar Mafa – Król, Wojciech Marek Kozak – Królowa, Paweł Kozłowski – Kameleon, Alexey Torgunakov – CzarnyPies,
choreografia, opracowanie muzyczne: Maciej Kuźmiński
reżyseria, dramaturgia: Paul Bargettoscenografia,
kostiumy, plakat: Ilona Binarschoświetlenie: Paweł Murlik
teksty: Paul Bargetto, Marta Jagniewska-Bargetto
asystent choreografa, wsparcie produkcyjne: Paweł Urbanowicz
produkcja: Anna Wróblowska (Rozbark), Maciej Kuźmiński
producent: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK
wideo: Paweł Gawlock Szymkowiak

Użyte w artykule zdjęcia: lepszyPOZNAN.pl/Ewelina Jaśkowiak

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz