Piotr kupił w sklepie buty, które okazały się wadliwe. Sprzedawca odmówił uwzględnienia reklamacji twierdząc, że wada powstała wskutek niewłaściwego używania obuwia. Zgodził się jednak na rozpatrzenie sporu z Piotrem przez stały polubowny sąd konsumencki, ale na rozprawę się nie stawił – jak w takiej sytuacji rozwiązać spór – to jedno z pytań, na które będą odpowiadali uczestnicy Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej im. Elżbiety Połczyńskiej, wieloletniej prezes poznańskiego oddziału Federacji Konsumentów.
W tegorocznej edycji wzięło udział ponad 500 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Do finału awansowało 54 najlepszych i to oni dziś w Urzędzie Marszałkowskim będą rywalizować w wielkim finale o tytuły laureatów.
Zakres zagadnień, który musieli opanować uczniowie jest naprawdę szeroki. Pytania dotyczyły m.in. ustaw: o prawach konsumenta, o usługach turystycznych, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i o kredycie konsumenckim. Każdy z nas może sprawdzić swoją wiedzę, odpowiadając na pytania, z którymi musieli zmierzyć się uczestnicy Olimpiady. Oto niektóre z nich – czy znamy prawidłową odpowiedź?
Pytanie 1
Piotr kupił w sklepie buty, które okazały się wadliwe. Sprzedawca odmówił uwzględnienia reklamacji twierdząc, że wada powstała wskutek niewłaściwego, niezgodnego z instrukcją używania obuwia. Zgodził się jednak na rozpatrzenie sporu z Piotrem przez stały polubowny sąd konsumencki. Na wyznaczoną rozprawę sprzedawca się nie stawił stwierdzając, iż skoro nie składał wniosku o rozpatrzenie sprawy pod jego nieobecność, to sąd zobligowany jest do wyznaczenia kolejnej rozprawy. W tej sytuacji:
A) sąd rzeczywiście zobowiązany jest odroczyć rozprawę
B) sąd ma prawo wydać nakaz upominawczy, od którego sprzedawcy przysługuje sprzeciw
C) sąd ma prawo rozpoznać sprawę pod nieobecność sprzedawcy
D) sąd powinien sprawę umorzyć albowiem niestawiennictwo sprzedawcy traktowane jest jako cofnięcie zgody na rozpoznanie sporu przez sąd polubowny
Pytanie 2
Uprawnienie do zgłoszenia Prezesowi UOKiK zawiadomienia o podejrzeniu stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów nie przysługuje:
A) przedsiębiorcy
B) Wojewódzkiemu Inspektorowi Inspekcji Handlowej
C) Sądowi Okręgowemu – Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów
D) żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa
Pytanie 3
W przypadku Bartka, który zawarł umowę timeshare, uprawniającą go do odpłatnego korzystania z mieszkania w Hiszpanii w każdym lipcu i sierpniu 2015-2020 roku, za utrzymanie miejsca zakwaterowania w stanie przydatności odpowiada:
A) przedsiębiorca udostępniający mieszkanie
B) konsument, albowiem korzysta z mieszkania przez okres ponad 30 dni każdego roku
C) przedsiębiorca oraz konsument proporcjonalnie do okresu korzystania z mieszkania
D) przedsiębiorca, ale tylko do równowartości opłaty rocznej
Poprawne odpowiedzi: 1 C, 2 D, 3 A
Dodaj komentarz