W tym roku Wielkopolska Szkoła Biznesu (WSB UEP) obchodzi jubileusz 20-lecia realizowania programu Executive MBA. Rozmawiamy z tej okazji z dyrektorem Studiów MBA dr Robertem Szczepańskim.
Studia MBA w Polsce to koszt od kilkunastu do blisko 120 tys. zł. Czy aż tak duży wydatek się opłaca?
Dr R. Szczepański: Mimo relatywnie wysokich kosztów studia MBA są opłacalną inwestycją w rozwój kariery menedżerskiej. Najlepszym dowodem są opinie absolwentów tego typu studiów. Ponad 95% absolwentów programu Executive MBA przyznaje, że dzięki zdobytej wiedzy i dyplomowi ich kariera rozwinęła się szybciej, a wartość na rynku pracy istotnie wzrosła.
Kto prowadzi zajęcia w ramach studiów MBA? Czy są to tylko wykładowcy akademiccy czy doświadczeni praktycy ze świata biznesu?
Najlepsze szkoły biznesu oferują swoim słuchaczom możliwość współpracy zarówno z czołowymi akademikami, jak również doświadczonymi praktykami. Należy przy tym podkreślić, że akademiccy wykładowcy mają również wieloletnie doświadczenie w praktyce gospodarczej, będąc konsultantami, doradcami, pracując dla firm bądź będąc ich właścicielami. Ponadto w prowadzeniu zajęć uczestniczą wykładowcy zagraniczni, reprezentujący czołowe europejskie uczelnie i szkoły biznesu oraz zagraniczni menedżerowie na co dzień pracujący w międzynarodowych korporacjach w Polsce.
Przy wyborze uczelni, potencjalni studenci kierują się zazwyczaj lokalizacją, ceną oraz pozycją placówki w odpowiednich rankingach. W jaki sposób są one konstruowane – co ma wpływ na to, że dana szkoła biznesu jest wyżej notowana od innej?
Kryteria wykorzystywane w rankingach i ratingach obejmują bardzo szeroki zakres różnych czynników determinujących jakość i poziom oferowanych studiów MBA. Wśród najważniejszych należy wymienić takie jak: zawartość merytoryczna programu, doświadczenie instytucji w prowadzeniu tego typu studiów, sposób i metody nauczania, wyniki nauczania, systemy zapewniania jakości nauczania, wykładowcy, rozwój karier absolwentów i ich opinie o programie, kontakty instytucji z absolwentami, poziom internacjonalizacji programu.
Ile osób kończy co roku w Polsce studia MBA? Czy tytuł Master of Business Administration jest wciąż tak samo elitarny jak 20 lat temu?
Liczba studentów w naszej szkole od lat utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Oczywiście rośnie liczba absolwentów, a przez to i menedżerów na rynku, którzy posiadają już dyplom studiów MBA. Niemniej wciąż pojawiają się nowe kadry, dla których ważną potrzebą jest zdobycie dodatkowej wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności, którą w pełni zaspokajają studia Executive MBA. Ponieważ jednak nasz program kierowany jest do osób z kilkuletnim doświadczeniem menedżerskim można z pewnością potwierdzić, że studia te mają nadal pewnego rodzaju elitarny charakter. O ile jednak w latach dziewięćdziesiątych niewielu mogło pochwalić się dyplomem MBA, traktując go jako cenny wyróżnik na rynku pracy, o tyle dziś wydaje się on być warunkiem koniecznym dla dynamicznego rozwoju kariery menedżera.
Do kogo przede wszystkim adresowane są studia MBA? Czy wiedza zdobyta podczas studiów MBA będzie równie przydatna dla menedżerów małych firm jak i kierowników w dużych korporacjach?
Umiejętności i wiedza zdobyte na studiach Executive MBA mają relatywnie uniwersalny charakter. Możliwość wymiany doświadczeń i dyskusji z przedstawicielami innych branż i organizacji o odmiennej specyfice są niezwykle cennym aspektem tych studiów. Na studia Executive MBA mogą zdecydować się zarówno pracownicy dużych korporacji, jak i małych firm rodzinnych. Wśród słuchaczy znajdują się przedstawiciele najwyższego kierownictwa i właściciele firm, ale także menedżerowie średniego szczebla. Ponadto słuchaczami bywają także pracownicy urzędów, mediów i innych instytucji, dla których umiejętności menedżerskie są niezbędne do właściwego wykonywania ich codziennej pracy.
ani doktorat, ani MBI – licza sie znajomosci!