Granicą nie jest scena, a o wysokości nieba nie świadczy podniesiona kurtyna. Jednak to właśnie one dają ramy horyzontu. W zależności od tego z jakiej perspektywy na niego spojrzymy – jest granicą, przed którą stoimy lub taką, którą już przeszliśmy. 22 czerwca artyści finałowej premiery sezonu artystycznego „Powroty” w Teatrze Wielkim w Poznaniu przeszli samych siebie w tym, co sprawia, że ruch sceniczny staje się mistrzowski, a oddech tancerza daje tlen dla wyobraźni publiczności.
„4: Pastor / León & Lightfoot / Bondara”
To spektakl zmysłów sięgających dreszczy światła. Spektakl uczuć i odczuć, który rodzi się, umiera i zmartwychwstaje w umiłowaniu do tańca baletowego. Pełen prawdziwych, spontanicznych a przez to i skrajnych emocji, balansuje pomiędzy spełnieniem i niedosytem a przemienieniem wody w wino. Zmysły roztańczone stają się religią. Nie chodzi w niej o zbawienie – jest za bardzo statyczne przecież miłość to nie powinność. Nie można się jej nauczyć. Jej synonimem jest balet traktowany jako namacalna droga ekspresji do zjednoczenia ciała z duszą; do obnażenia duszy z ciała. Olśnienie, precyzja, dynamika… z każdym gestem nacinanie tkanki, pod którą pulsują niezliczone tętnice Serce – przeszczep jego rytmu od ruchów tancerzy po oddechy oraz brawa kolejnych osób na widowni. Jedność.
Trzy akty lecz – jak głosiły zapowiedzi – Po pierwsze… Krzysztof Pastor i „Moving Rooms”, stworzona dla Het Nationale Ballet choreografia, która podbiła wiele scen. Po drugie Sol León i Paul Lightfoot, jeden z czołowych duetów choreograficznych współczesnych czasów, po raz pierwszy w Polsce. Po trzecie… Sol León i Paul Lightfoot i ichdwie najbardziej znane prace: „Shutters Shut” i „Subjcet to Change”. Po czwarte Robert Bondara i jego pierwsza próba zmierzenia się z najbardziej znaną kompozycją Ravela.
To także czterech wybitnych choreografów. Cztery wymiary współczesnego tańca, poruszone muzyką Schnittkego, Góreckiego, Schuberta, Ravela oraz poezją Gertrude Stein.
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu to instytucja kultury, która poprzez kolejną premierę ukazała wielowymiarowość emocji, decydujących o tym, że publiczność pragnie chodzić na spektakle. Przypomnijmy, w mijającym sezonie, odbyło się blisko 140
wydarzeń, w tym znane i lubiane spektakle operowe i baletowe oraz koncerty. Uczestniczyli w niej słuchacze i widzowie w różnym wieku. Wiele rozmów o sztuce i ze sztuką. O tym, co było i ma szansę się zdarzyć.
„Pokolenia”
To hasło przewodnie zapowiadanego sezonu 2024/2025, który zaprasza nas na pięć premier, w tym jedną prapremierę na festiwale, prezentacje spektakli, których premiery odbyły się na Międzynarodowych Targach Poznańskich, koncerty specjalne oraz jubileusze.
Jeśli ktoś już teraz chce sobie zagwarantować miejsca na wydarzeniach, Teatr Wielki w Poznaniu daje taką możliwość, do 25 sierpnia br. na hasło „przedsprzedaż” będzie można kupić online bilety ze specjalną zniżką.
Teatr odpowiada na oczekiwania pokoleń. Z kolei one tworzą teatr.
Tekst: Dominik Górny
Dodaj komentarz