Wkrótce ruszy budowa drugiego etapu trasy tramwajowej, która ma przebiegać w ul. Ratajczaka, łącząc ul. Św. Marcin z węzłem komunikacyjnym przy Nowym Rynku. To przedsięwzięcie to nie tylko nowe torowisko i przystanki, lecz także gruntowna przebudowa całej ulicy, co ma na celu poprawę jakości transportu publicznego w stolicy Wielkopolski.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła otwarcie ofert przetargowych związanych z budową trasy tramwajowej na ul. Ratajczaka. W postępowaniu wzięło udział pięć firm, a wszystkie złożone oferty mieszczą się w wyznaczonym budżecie. Marcin Gołek, wiceprezes spółki, wyraził zadowolenie z wyników przetargu, podkreślając znaczenie ul. Ratajczaka jako kluczowego elementu rewitalizacji centrum miasta.
“Po zakończeniu wcześniejszych prac na ul. Wierzbięcice oraz w samym centrum Poznania, Ratajczaka pozostawała do uzupełnienia w wielkiej przemianie tej części miasta” – stwierdził Gołek.
Prace Rozpoczną się Latem
Zgodnie z przewidywaniami, przekazanie placu budowy planowane jest na okres wakacyjny. Rozpoczęcie robót będzie jednak uzależnione od terminu podpisania umowy z wykonawcą. W międzyczasie trwają prace przygotowawcze dotyczące przesadzenia zieleni.
Nowa trasa tramwajowa ma na celu połączenie zmodernizowanej ul. Św. Marcin z węzłem przy Nowym Rynku, który znajduje się na styku ulic Królowej Jadwigi, Niezłomnych, Matyi oraz Wierzbięcic. Zyska na tym także komunikacja w obrębie miasta – skróci się czas dojazdu z dzielnic Wilda i Dębiec do centrum. Dotychczas tramwaje musiały dojeżdżać z ominięciem ul. Ratajczaka, co powodowało komplikacje w ruchu i wydłużało czas podróży.
Inwestycje w Infrastrukturę
Nowa trasa jest także istotnym krokiem w kierunku poprawy komunikacji północ-południe Poznania. Plany przewidują budowę dodatkowego prawoskrętu dla tramwajów na skrzyżowaniu ulic 27 Grudnia i Mielżyńskiego oraz dalsze połączenia z Garbarami w stronę Naramowic.
W ramach inwestycji na ul. Ratajczaka powstanie nie tylko nowe torowisko, lecz również nowe przystanki tramwajowe. Na skrzyżowaniu ulic Św. Marcin i Ratajczaka zostanie dostosowane istniejące rozwiązanie komunikacyjne. Nowością będą również dwa przystanki po stronie Wierzbięcic, które ułatwią dostęp do transportu publicznego.
Uspokojenie Ruchu i Zwiększenie Bezpieczeństwa
Projekt przewiduje także przebudowę jezdni oraz budowę dróg rowerowych i chodników, co zwiększy bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi. Odcinek od ul. Św. Marcin do skrzyżowania z ul. Ogrodową oraz Powstańców Wielkopolskich stanie się strefą zamieszkania, co wpłynie na zmniejszenie prędkości ruchu pojazdów.
Prace obejmą również zagospodarowanie przestrzeni zieleni, z symetrycznymi nasadzeniami drzew oraz nowymi elementami małej architektury, takimi jak ławki i kosze na śmieci.
Władze miasta podkreślają, że nowa inwestycja ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu publicznego, ale także zapewnienie mieszkańcom bardziej przyjaznej przestrzeni miejskiej.
Jak zapewniają przedstawiciele Poznańskich Inwestycji Miejskich, przetarg na wykonawcę robót budowlanych jest już w toku, a miasto intensywnie planuje kolejne działania, aby projekt mógł jak najszybciej przynieść korzyści mieszkańcom Poznania.
Dodaj komentarz