POZnań

Tramwaj z Krakowa na poznańskich liniach turystycznych

Takich wagonów jeszcze w Poznaniu nie było! Tramwaj z Krakowa będzie kursował na liniach turystycznych  Foto: materiały prasowe / MPK Poznań

Od 26 kwietnia 2025 roku na poznańskich liniach turystycznych pojawi się wyjątkowy tramwaj z Krakowa, który wzbudza ogromne zainteresowanie. Należący do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie pełnił rolę historycznego środka transportu, umożliwiając mieszkańcom i turystom odkrywanie uroków Poznania w niezwykły sposób.

Inicjatywa wymiany tramwajów pomiędzy Krakowem a Poznaniem jest kontynuacją współpracy między dwoma miastami, która rozpoczęła się kilka lat temu. Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań, podkreślił znaczenie tego projektu w kontekście obchodów 145-lecia komunikacji miejskiej w Poznaniu i 100-lecia komunikacji autobusowej: „To doskonała okazja, by przywrócić do użytku historyczne pojazdy oraz wzbogacić ofertę dla pasażerów.”

W ramach linii turystycznych, które ruszą w weekendy oraz w święta do końca września, na trasach będą kursować nie tylko wagony z Poznania, ale również tabor z MPK S.A. w Krakowie. Historyczne środki transportu stanowią unikalną możliwość zapoznania się z historią komunikacji miejskiej oraz technologiami sprzed lat. Mimo że dla niektórych mieszkańców to sentymentalna podróż w czasie, dla innych stanowi to szansę na poznawanie miasta z perspektywy niecodziennego środka transportu.

Historia wagonów SN4 i PN3

Wagony SN4 i PN3 to prawdziwe perełki w taborze tramwajowym. SN4 został wyprodukowany w 1910 roku w Ammendorf i trafił do Krakowa podczas II wojny światowej. Z początku eksploatowane były do lat 50., jednak szybko zostały wycofane z ruchu liniowego. Przez lata były wykorzystywane jako wagony techniczne, aż do ich odkrycia przez miłośników komunikacji w latach 80. XX wieku. Dzięki staraniom wielu pasjonatów oraz współpracy z niemieckimi kolegami udało się zebrać oryginalną dokumentację techniczną, która pomogła przy odbudowie tego legendarnego tramwaju.

Wagon PN3, z kolei, ma swoją historię sięgającą 1909 roku. Podobnie jak jego poprzednik, był użytkowany do lat 50. XX wieku, a po wycofaniu z ruchu pełnił rolę magazynów czy elementów placów zabaw. Po szczegółowej rekonstrukcji wagon przypomina teraz swój pierwotny wygląd sprzed lat.

Powrót legendy – autobus Jelcz PR110

Na poznańskie trasy turystyczne wraca również autobus Jelcz PR110 z 1991 roku, który przez wiele lat pełnił rolę pojazdu w gminie Czerwonak. Po kilkuletnim remoncie, przeprowadzonym przez pracowników zajezdni Kacza, autobus został przywrócony do świetności. Dzięki pracom regeneracyjnym, takimi jak remont kratownicy czy wymiana oblachowania, Jelcz PR110 będzie mógł cieszyć pasażerów swoim historycznym wyglądem oraz wygodą przejazdu.

Użyte w artykule zdjęcia: materiały prasowe / MPK Poznań

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz