Aglomeracja POZnań

Tramwajowe inwestycje

Tramwaj Bonn  Foto: wiki

Poznań wzbogaci się o używane, ale nowoczesne tramwaje

MPK Poznań postawiło na optymalne inwestycje, podpisując umowę na zakup 24 używanych tramwajów NGT6D od przewoźnika z Bonn. Te dwukierunkowe pojazdy z częściowo niską podłogą już wkrótce pojawią się na poznańskich torowiskach, zwiększając dostępność transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami i poprawiając możliwości zarządzania taborem.

Nowe możliwości dla mieszkańców

Tramwaje NGT6D, choć produkowane w latach 90., wciąż spełniają współczesne wymagania techniczne. Mają trzy człony, konstrukcję w 70% niskopodłogową oraz nowoczesne silniki prądu przemiennego. Ich dwukierunkowość pozwoli MPK na większą elastyczność – będą mogły obsługiwać linie wahadłowe czy trasy bez klasycznych pętli.

Jak podkreśla Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań, zakup wagonów z Bonn był decyzją opartą na szczególnie korzystnych warunkach finansowych: Dzięki tej okazji uzyskaliśmy tramwaje w cenie znacząco niższej od cen rynkowych nowych pojazdów. To rozwiązanie, które pozwala nam modernizować flotę przy jednoczesnym poszanowaniu budżetu.

Przygotowanie do poznańskich realiów

Pierwszy tramwaj z Bonn trafi do Poznania już wkrótce. Zanim wyruszy na trasę, przejdzie dostosowanie do lokalnych wymagań, w tym montaż systemów informacji pasażerskiej, sterowania zwrotnicami oraz doposażenie wnętrza w miejsca dla wózków inwalidzkich i dziecięcych. Każdy wagon zostanie także poddany badaniom technicznym, które pozwolą na jego dopuszczenie do ruchu.

Sukcesywna wymiana taboru

Poznańska flota tramwajowa, licząca niemal 230 pojazdów, przechodzi intensywną modernizację. Oprócz używanych NGT6D, MPK zamówiło 30 nowych tramwajów Moderus Gamma. Dzięki temu możliwe będzie wycofanie najstarszych, wysokopodłogowych wagonów, takich jak 105Na.

Włodzimierz Nowak, miejski aktywista tak podsumowuje transakcję: poznańska sieć tramwajowa potrzebuje rozbudowy o 50% w 10-12 kierunkach “NA JUŻ”, gdyż miasto rozlewa nam się nie tylko na zewnątrz, ale także wewnątrz granic. W 1999 ponad 55% ludności mieszkało w zasięgu tramwajów, a dziś to poniżej 40%, a autobusy są substandardową usługą. Dwukierunkowe tramwaje będą potrzebne jeszcze 20-30 lat, więc teraz należy tylko takie kupować. A że budżety mamy ograniczone (w 25 lat 230 tysięcy podatników przeniosło się pod Poznań i nie płaci podatków, a tworzy korki w Poznaniu), to dobre używane tramwaje są cenne.

Użyte w artykule zdjęcia: wiki

Tagi:

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz