Licznie zgromadzona publiczność w Polskim Teatrze Tańca miała okazję obejrzeć spektakl “Trucizna”. Wyreżyserowana przez Martę Ziółek sztuka jest opowieścią o tańcu który bywa zaraźliwy. Premiera “Trucizny” odbyła się w przededniu pandemii 25 lutego 2020 w Centrum Kultury Zamek.
“Trucizna” odsyła do średniowiecznych epidemii tanecznych, których różne odmiany zdefiniowano w XIX wieku jako choreomania. Etymologicznie choreomania łączy greckie słowa choros (taniec) oraz mania (szaleństwo), nazywając w ten sposób spontaniczne, niekanoniczne i niewygodne dla władzy ruchowe manifestacje ciał w przestrzeni publicznej. „Taneczne zarazy” miały miejsce w średniowiecznej Europie, ale w spektaklu umieszczone zostają w aktualnym, społecznym kontekście. Przewijają się tu więc nawiązania do „Climaxu” Gaspara Noé czy do rewjowych szaleństw, o których lider zespołu Prodigy, Keith Flint, śpiewał w piosence „Poison”
Choreograficznie TRUCIZNA nawiązuje do pozascenicznych tańców społecznych (social dancing), mających moc budowania fizycznej wspólnoty i ruchowej empatii – podczas zgromadzeń, protestów w przestrzeni miejskiej czy w klubach. Pracując z grupą tancerzy z Polskiego Teatru Tańca badamy taniec jako pasję i zatrucie. Obserwujemy, jak materializują się w poszczególnych ciałach i w ich osobistych historiach. Przemieszczamy się pomiędzy perspektywą indywidualną, a grupową dynamiką. Przyglądamy się, jak ze zbiorowiska indywidualności taniec wytwarza grupę, stając się kolektywnym doświadczeniem – czytamy na stronie Polskiego Teatru Tańca
Spektakl znalazł się w rankingu miesięcznika „Teatr” najlepszych spektakli sezonu 2019/2020.
Choreografia i reżyseria: Marta Ziółek
asystent choreografki, współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński
teksty i dramaturgia: Anka Herbut
muzyka: Lubomir Grzelak
wizualizacje: Rafał Dominik
kostiumy: Tomasz Armada
reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
making off: Karolina Sobel
asystentka spektaklu: Paulina Jaksim
współpraca choreograficzna przy scenach voguingowych: Magdalena Marcinkowska
współpraca choreograficzna przy scenach krumpowych: Piotr Zonta Król
obsada
Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Patryk Jarczok, Jerzy Kaźmierczak, Zbigniew Kocięba, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Daniel Michna, JinWoo Namkung, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Zofia Tomczyk, Emily Wong – Adryańczyk
koordynacja produkcji:
Robert Chodyła
produkcja:
Polski Teatr Tańca
Dodaj komentarz