W piątek 16 września rozpoczyna się Tydzień Zrównoważonego Transportu. W ramach kampanii promującej oszczędne i ekologiczne środki komunikacji zaplanowano szereg atrakcji: konkursy z nagrodami, happeningi, promocyjną taryfę Poznańskiego Roweru Miejskiego oraz specjalną strefę Park (ing)ową. Punktem kulminacyjnym będzie obchodzony co roku 22 września Europejski Dzień bez Samochodu.
Z prezydentem Jaśkowiakiem prowadzimy jasną politykę – deklaruje Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania – Jesteśmy przekonani, że indywidualny transport samochodowy nie jest w stanie załatwić potrzeb komunikacyjnych żadnego dużego miasta czy aglomeracji. Tylko transport publiczny, pieszy i rowerowy jest w stanie doprowadzić do tego, że miasto będzie normalnie funkcjonowało. Do tego potrzebna jest zmiana naszych zwyczajów komunikacyjnych.
Temu ma służyć Tydzień Zrównoważonego Transportu, ustanowiony przez Komisję Europejską, a stolica Wielkopolski po raz kolejny przyłącza się do tych działań. Poznańskie hasło tegorocznej kampanii brzmi: “Warto jeździć z kulturą”. Celem inicjatywy jest zachęcić jak największą liczbę osób do używania alternatywnych form transportu takich jak komunikacja publiczna, piesza lub rowerowa.
Czynimy starania, aby, jak najwięcej osób przekonało się do komunikacji zbiorowej, a przy okazji chcemy zwrócić uwagę na promocję właściwych postaw w środkach transportu publicznego – wyjaśnia Piotr Snuszka, p.o. dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego – Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu oraz Dzień bez Samochodu są odpowiedzią na negatywne konsekwencje wynikające z nadmiernego ruchu samochodowego w miastach.
W ramach promocji transportu publicznego i roweru miejskiego, w dniach od 16 do 22 września wprowadzona zostanie specjalna taryfa promocyjna dla użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego. Dla wszystkich rowerzystów pierwsza godzina wypożyczenia roweru miejskiego będzie całkowicie darmowa.
To nie wszystkie atrakcje i udogodnienia dla poznaniaków. W sobotę 17 września zapraszamy wszystkich mieszkańców do parku Jana Pawła II. W godzinach od 11:00 do 17:00 w trakcie rodzinnego pikniku, przedstawiciele ZTM udowodnią, że wybór transportu publicznego to wybór wysokiej kultury podróżowania. Dla uczestników przygotowano maty, leżaki i parasole. Zorganizowane będą gry i zabawy dla dzieci, a także atrakcje dla całych rodzin. Do zdobycia m.in. mapy rowerowe (z zaznaczonymi stacjami PRM oraz ścieżkami rowerowymi), trąbki rowerowe, koszulki, piłki, baloniki – z symbolami związanymi z transportem publicznym.
Na Łęgach Dębińskich pojawi się także autobus Solaris Urbino 18 najnowszej generacji, który niedawno zasilił flotę Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Chętni będą mogli zasiąść za jego kierownicą i choć przez chwilę poczuć się jak zawodowy kierowca. Uczestnicy spotkają także lubianą przez dzieci maskotkę Bimbolę, która będzie rozdawać upominki.
Także 17 września na tory Poznania wyjedzie historyczny tramwaj typu N. Będzie kursował po mieście, a w wybranych punktach Poznania (tam gdzie nie odbywa się liniowy ruch tramwajowy) mini-koncerty dla mieszkańców zagra Orkiestra Miejska przy MPK.
Poznańskie ulice nabierają nowych funkcji. Po kilku latach dyskusji, konsultacji i testów, miejsca parkingowe na Taczaka, Wrocławskiej i Żydowskiej, przemieniają się latem w ogródki, tzw. woonerfy. Krok po kroku, metr po metrze, ulice w centrum stają się miejscami już nie tylko przyjaznymi dla posiadaczy samochodów, ale też pieszych i rowerzystów. 17 września Malta Festiwal udowodni jak przyjemnie można spędzić czas w centrum Poznania, wspólnie z rodziną, przyjaciółmi i innymi mieszkańcami, na kilkudziesięciu miejscach parkingowych w ramach Park (ing) Day.
Poprzez Maltę wprowadzamy sztukę na ulice, staramy się wyrwać przechodniów z codzienności. Poprzez Park (ing) Day chcemy wprowadzić zmiany, które pozwolą zastanowić się jakiego miasta chcemy? Czy powinniśmy przyzwyczajać się do tego jak to miasto wygląda czy może powinniśmy je zmieniać? – mówi Małgorzata Mikołajczak, zastępca Dyrektora Fundacji Malta.
Do wspólnego świętowania zaproszono ponad 30 zaprzyjaźnionych instytucji kultury, kawiarni, małych przedsiębiorstw, by wystawić przed witrynami stoliki, krzesła, doniczki z zielenią i zamienić kawałek ulicy w miejsce przyjazne człowiekowi. Miejsca parkingowe posłużą też do szydełkowania, wcielania się w operowych bohaterów czy rozgrywania szachowych partyjek.
Szykowany jest także “kulturalny parking”. Przy ul. Ratajczaka, między ulicami Święty Marcin i 27 Grudnia, powstanie specjalny Pas Kultury, który tworzony jest razem z Biblioteką Uniwersytecką, Biblioteką Raczyńskich, Centrum Informacji Miejskiej, Muzeum Narodowym, Teatrem Polskim, Gazetą Wyborczą, Poznańską Lokalną Organizacją Turystyczną i Wydawnictwem Miejskim. Każdy z podmiotów szykuje na ten dzień coś specjalnego.
Tuż obok, na Świętym Marcinie, Rowerowy Poznań i Zarząd Dróg Miejskich będą prowadzić punkt informacyjny. Specjaliści od ruchu rowerowego podpowiedzą jakie drogi wybierać, by bezpiecznie dojechać do pracy czy szkoły. Udzielą wskazówek jak poruszać się w strefie Tempo 30 i zbiorą zapisy na wspólne przejazdy rowerowe po strefie. Rozdadzą też specjalne przewodniki z mapą rowerową Poznania.
Wszystko to odbędzie się bez zamykania ulic. Organizatorzy chcą udowodnić równowagę między interesem każdego z użytkowników ulicy. – Samochody wciąż są ważnym i częstym środkiem transportu wielu poznaniaków, ale to ulice przyjazne dla pieszych pełnią miastotwórczą rolę – przekonuje Mikołaj Bylka, rzecznik Fundacji Malta.
Kulminacją Tygodnia Zrównoważonego Transportu będzie Europejski Dzień bez Samochodu, który przypada 22 września. Tego dnia można za darmo korzystać z transportu publicznego, organizowanego przez ZTM, na podstawie ważnego dowodu rejestracyjnego. Jeden ważny dowód rejestracyjny auta upoważnia do darmowego przejazdu jednej osoby.
Zrównoważony transport to idea efektywnej komunikacji, korzystnej ekonomicznie i minimalizującej szkodliwy wpływ pojazdów na środowisko. Skupia się zarówno na kontroli emisji szkodliwych spalin, jak również na promocji środków transportu wykorzystujących energię odnawialną. Transport zrównoważony zakłada także ograniczenie niszczenia przestrzeni miejskiej wskutek dominacji indywidualnego transportu samochodowego – wielkich parkingów lub samochodów zajmujących chodniki i inną przestrzeń dla pieszych.
Dodaj komentarz