Zbliżający się Nowy Rok jak zawsze przyniesie firmom niespodzianki i nowe wyzwania. I nie chodzi o realizacje noworocznych postanowień czy ekspansje na nieznane dotąd rynki, lecz o przygotowanie firm do zmian podatkowych. Jedna z nowinek jest konieczność składania deklaracji podatkowych w formie elektronicznej. Wiele firm, których ten obowiązek dotyczy, nie jest na to wyzwanie jeszcze gotowa.
Grudzień to miesiąc podsumowań i porządkowania zaległych spraw, by w nowy rok wejść z czystym kontem i sumieniem. Dla każdego przedsiębiorcy grudzień to również okres, w którym trzeba poznać zmiany w przepisach podatkowych i zacząć dostosowywać organizacje do nowych sposobów działania. W 2015 roku firma może zdziwić się, jeśli starym zwyczajem będzie chciała złożyć deklaracje podatkowe w urzędzie skarbowym w formie papierowej.
– Przypominamy o tej z pozoru drobnej zmianie, która mogła umknąć wśród innych zmian wchodzących wkrótce w życie – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. – Od 1 stycznia 2015 firmy zatrudniające powyżej 5 pracowników maja obowiązek składać wybrane deklaracje i zeznania podatkowe w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu eDeklaracje. Próba złożenia tych dokumentów do urzędu skarbowego w formie papierowej, np. za pośrednictwem poczty, będzie równoznaczna z ich … niezłożeniem.
W nowych deklaracjach wymagany będzie podpis elektroniczny, weryfikowany za pomoca aktywnego kwalifikowanego certyfikatu. Tymczasem wg danych Ministerstwa Gospodarki we wrześniu 2014 roku liczba aktywnych certyfikatów kwalifikowanych wynosiła niespełna 300 tysięcy, a wśród ich użytkowników sa przecież nie tylko firmy. Wg PwC około 25% firm objętych nowymi regulacjami nie posiada jeszcze tzw. bezpiecznego podpisu.
Dla nieprzygotowanych do składania elektronicznych deklaracji Akademia PARP udostępniła pigułkę wiedzy, w której wyjaśniamy, kogo obejmuje nowy obowiązek i które dokumenty musza byc składane w takiej formie. Warto wiedzieć, ze konieczność zachowania formy elektronicznej dotyczy wyłącznie formularzy przesyłanych do urzędu skarbowego. Pracownikom możemy wiec wręczyć lub przesłać tradycyjne, papierowe PITy.
Pigułki są dostępne na portalu www.akademiaprp.gov.pl dla wszystkich, również niezalogowanych użytkowników. Każdy może wiec w kilka minut przyjąć nowa porcje biznesowej wiedzy. Zalogowani uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkolen mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Dodaj komentarz