BizNews

Noworoczne “niespodzianki” dla firm: podpis elektroniczny

Biznes   Foto: David GALLARD - Fotolia

Zbliżający się Nowy Rok jak zawsze przyniesie firmom niespodzianki i nowe wyzwania. I nie chodzi o realizacje noworocznych postanowień czy ekspansje na nieznane dotąd rynki, lecz o przygotowanie firm do zmian podatkowych. Jedna z nowinek jest konieczność składania deklaracji podatkowych w formie elektronicznej. Wiele firm, których ten obowiązek dotyczy, nie jest na to wyzwanie jeszcze gotowa.

Biznes  Foto: David GALLARD - FotoliaGrudzień to miesiąc podsumowań i porządkowania zaległych spraw, by w nowy rok wejść z czystym kontem i sumieniem. Dla każdego przedsiębiorcy grudzień to również okres, w którym trzeba poznać zmiany w przepisach podatkowych i zacząć dostosowywać organizacje do nowych sposobów działania. W 2015 roku firma może zdziwić się, jeśli starym zwyczajem będzie chciała złożyć deklaracje podatkowe w urzędzie skarbowym w formie papierowej.

– Przypominamy o tej z pozoru drobnej zmianie, która mogła umknąć wśród innych zmian wchodzących wkrótce w życie – mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. – Od 1 stycznia 2015 firmy zatrudniające powyżej 5 pracowników maja obowiązek składać wybrane deklaracje i zeznania podatkowe w formie elektronicznej, za pośrednictwem systemu eDeklaracje. Próba złożenia tych dokumentów do urzędu skarbowego w formie papierowej, np. za pośrednictwem poczty, będzie równoznaczna z ich … niezłożeniem.

W nowych deklaracjach wymagany będzie podpis elektroniczny, weryfikowany za pomoca aktywnego kwalifikowanego certyfikatu. Tymczasem wg danych Ministerstwa Gospodarki we wrześniu 2014 roku liczba aktywnych certyfikatów kwalifikowanych wynosiła niespełna 300 tysięcy, a wśród ich użytkowników sa przecież nie tylko firmy. Wg PwC około 25% firm objętych nowymi regulacjami nie posiada jeszcze tzw. bezpiecznego podpisu.

Dla nieprzygotowanych do składania elektronicznych deklaracji Akademia PARP udostępniła pigułkę wiedzy, w której wyjaśniamy, kogo obejmuje nowy obowiązek i które dokumenty musza byc składane w takiej formie. Warto wiedzieć, ze konieczność zachowania formy elektronicznej dotyczy wyłącznie formularzy przesyłanych do urzędu skarbowego. Pracownikom możemy wiec wręczyć lub przesłać tradycyjne, papierowe PITy.

biznes w Poznaniu  Foto: Picture-Factory - Fotolia

Pigułki są dostępne na portalu www.akademiaprp.gov.pl dla wszystkich, również niezalogowanych użytkowników. Każdy może wiec w kilka minut przyjąć nowa porcje biznesowej wiedzy. Zalogowani uczestnicy Akademii PARP mogą korzystać łącznie z 46 szkoleń e-learning oraz 45 szkolen mobilnych. W bezpłatnych szkoleniach mogą brać udział wszyscy przedsiębiorcy i pracownicy sektora MSP oraz osoby planujące rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz