Weekend zapowiada się pogodnie, warto więc zaplanować wypad nad Maltę i przejażdżkę kolejką. Tym bardziej, że w sobotę i niedzielę po wąskich torach Maltanki kursować będą dwa absolutnie wyjątkowe pojazdy: Borsig Bn2t – najstarszy czynny parowóz w Polsce oraz „ryjek”, czyli wagon MBxc1-41 będący najstarszym w Polsce, sprawnym wagonem z napędem spalinowym.
Kolejka Parkowa Maltanka jest jedną z najbardziej znanych atrakcji Poznania. Od lat cieszy się ogromną popularnością zarówno wśród mieszkanek i mieszkańców, jak i turystów. Przejażdżka nią wzbudza radość zarówno u młodszych, jak i starszych, a zgromadzony tabor przyciąga uwagę miłośników wąskotorówek. W najbliższy weekend (9 i 10 września br.) na szlak wyjadą pojazdy, które wzbudzają największe zainteresowanie: parowóz Borsig oraz „ryjek”.
Borsig Bn2t to parowóz z niezwykłą historią. Został wyprodukowany w Zakładach Augusta Borsiga w Berlinie w 1925 roku. Pełnił służbę w majątku ziemskim w Obrzycku, a po wojnie w Zakładach Chemicznych w Chorzowie, gdzie później został… pomnikiem. Przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych, został odbudowany i – w 1999 roku – skierowany do eksploatacji. Obecnie jest własnością MPK Poznań i ozdobą taboru wykorzystywanego na Maltance. Jest też najstarszym czynnym parowozem w Polsce.
Natomiast „ryjek” (wóz motorowy nr 1) jest najstarszym w kraju, sprawnym wagonem z napędem spalinowym. Został wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany PKMK. W latach 1994-2004 roku był wykorzystywany na Maltance, powrócił na nią w ubiegłym roku, po tym jak przeszedł na własność MPK Poznań i został wyremontowany.
Dodaj komentarz