Pierwsze terminale do sprzedaży biletów za pomocą zbliżeniowych kart płatniczych zostały zamontowane i uruchomione w autobusach aglomeracji poznańskiej. Będzie można kupić jednorazowy bilet czasowy lub 24-godzinny przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej lub smartfona obsługującego technologię HCE lub NFC.
To wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, zwłaszcza że płatności zbliżeniowe są coraz powszechniejsze. Już niedługo w poznańskich tramwajach i autobusach oraz pojazdach obsługujących linie podmiejskie nie trzeba już będzie korzystać z papierowych biletów. To z pewnością udogodnienie dla tych, którzy nie posiadają karty Peka i okazjonalnie korzystają z komunikacji. Takie rozwiązanie jest też idealne dla turystów, którzy chcąc się poruszać po Poznaniu na przykład w drodze z lotniska lub na dworzec – nie będą musieli tracić czasu. Wystarczy, że wsiądą i zapłacą kartą. Prosto, szybko i ekologicznie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
Mennica Polska S.A., która jest operatorem Open Payment System, rozpoczęła montaż terminali w pierwszych autobusach Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki. Przewoźnik obsługuje linie podmiejskie numer 701, 702, 703, 704, 705, 707, 710, 716 i 729. Pojazdy, w których system już działa, są oznaczone specjalnymi naklejkami.
Terminale będą instalowane kolejno w autobusach lubońskiego Translubu, a potem w pojazdach pozostałych operatorów obsługujących linie podmiejskie: Transkom z gminy Czerwonak, Rokbus Rokietnica, Kombus z Kórnika, Zakładu Komunalnego z Kleszczewa, TPBUS z Tarnowa Podgórnego i ZKP Suchy Las. Najwięcej terminali pojawi się w pojazdach MPK Poznań. Do zamontowania jest aż 760 urządzeń co oznacza, że prace związane z uruchomieniem systemu w całej aglomeracji potrwają co najmniej kilka tygodni. Ich zakończenie nastąpi zatem w I kwartale 2023 r.
Wygodnie i prosto
Nowy system znacznie rozszerzy sieć sprzedaży, nie będzie potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie będzie drukowany. Terminal nie będzie także drukował potwierdzenia transakcji.
Uzupełnienie obecnego wachlarza dystrybucji biletów jednorazowych czasowych o możliwość ich zakupu w każdym pojeździe przy użyciu karty płatniczej lub telefonu było jednym z naszych strategicznych projektów – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Nowość jest nie tylko istotna dla pasażerów, ale także dla przewoźników – wskazuje Andrzej Jezierski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki. – Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie wrócimy do możliwości sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców. Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.
Wybierz, zbliż i jedź
Dla pasażerów uruchomienie możliwości zakupu biletu w autobusie lub tramwaju to oszczędność czasu i większa wygoda korzystania z transportu publicznego.
Jak to będzie działać? Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie przyjaźnie zaprojektowanego terminala wystarczy wybrać bilet, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. To prosty, szybki i ekologiczny sposób kupowania biletu w komunikacji miejskiej.
Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).
Jak będzie wyglądać kontrola biletów?
Jeśli transakcja będzie wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ta karta powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.
Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. Osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet.
Bezpieczeństwo transakcji
Pasażerowie korzystający z urządzeń działających w ramach OPS mają gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Jako dostawca usługi systematycznie przechodzimy audyty potwierdzające, że spełniamy rygorystyczne wytyczne międzynarodowych organizacji płatniczych Visa i Mastercard – zapewniaprzedstawiciel Mennicy Polskiej.
Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.
Dodaj komentarz