Centrum

Zagospodarowanie Wolnych Torów przyspieszy?

wolne tory  Foto:

Wolne Tory mogą stać się atrakcyjną częścią Poznania. Ma być tutaj sporo zieleni, a priorytet będzie miała komunikacja publiczna i rowery. Został właśnie rozstrzygnięty konkurs na zagospodarowanie tych terenów.

Wolne Tory zajmują 130 hektarów, z czego około 50 hektarów zostanie przeznaczone pod inwestycje. Nowa dzielnica, która tutaj ma powstać ma integrować Wildę z Łazarzem.

Do konkursu na koncepcję zagospodarowania Wolnych Torów zgłosiły się 84 firmy. Po weryfikacji zaproszono do udziału w nim 80 uczestników. W pierwszym etapie konkursu prace złożyły 44 podmioty, z czego w lipcu Sąd Konkursowy wyłonił sześć koncepcji.

Koncepcja zagospodarowania Wolnych Torów

 

Autorzy zostali poproszeni m.in. o dopracowanie swoich pomysłów, przeprowadzenie analiz i przygotowanie makiet, które pozwoliły wytypować najlepsze prace. Najwyżej oceniono projekt firmy Mycielski Architecture&Urbanism z Warszawy, która zdobyła nagrodę w wysokości 171.000,00 złotych. Kolejne miejsca przypadły Autorskiemu Studiu Architektury ATRIUM Mateusz Urbański z Poznania (111.000 zł) i Grupa Kreska Piotr Dynowski z Warszawy (71.000 zł).

Różnorodność przedstawionych koncepcji dowiodła, jak duże są możliwości stworzenia z tego terenu nowoczesnej, przyjaznej mieszkańcom przestrzeni – mówi Jarosław Bator, Członek Zarządu PKP.

Zwycięska praca proponuje atrakcyjne ukształtowanie kwartałów zabudowy i ich skali. Doceniono ukształtowanie zieleni w formie pasmowej. Poprawny układ komunikacji kołowej i tramwajowej – najlepsze powiązanie z dzielnicami sąsiednimi. Wątpliwości Sądu Konkursowego wzbudziło natomiast wprowadzenie ruchu kołowego w środek kwartału.

W koncepcji doceniono aspekt ekonomiczny i realizacyjny zaproponowanych rozwiązań. Praca zakłada przedłużenie poznańskiego szybkiego tramwaju z wykorzystaniem torów kolejowych, co spotkało się z uznaniem Sądu.

Drugie miejsce przyznano pracy, która przestawia nową wizję miasta przyjaznego pieszym i rowerzystom z realizacją obsługi komunikacji na zewnątrz obszaru, co jest nawiązaniem do idei propagowanych przez Jana Gehla – miasta dla pieszych. Trzecie miejsce zdobyła koncepcja, której uznanie znalazło ukształtowanie głównego ciągu komunikacyjnego w formie miękkiego pasma odbiegającego od osiowego układu. Pozytywnie oceniono wysokość zaproponowanej zabudowy kwartałowej oraz umiejętne wkomponowanie obiektów zabytkowych w proponowaną tkankę urbanistyczną.

Dodaj komentarz

kliknij by dodać komentarz