W sobotę, 6 czerwca, na ulicy Garbary ustawione zostaną pierwsze donice, w których będą posadzone świdośliwy lamarckie wraz z zielenią niską. Zmiany związane są z wydłużeniem buspasa na ul. Garbary, który zostanie uruchomiony 21 czerwca.
Na ul. Garbary ustawionych zostanie 30 donic. Ich postawienie wymaga punktowego wygrodzenia jezdni na czas wyładunku. Dlatego w sobotę, 6 czerwca, możliwe będą utrudnienia na odcinku od ulicy Wielkiej do Wodnej. Ustawione zostały już stosowne znaki drogowe informujące o nieparkowaniu pojazdów na obszarach przeznaczonych dla donic wyznaczonych ciągłą białą linią. Umożliwi to szybsze i sprawniejsze wykonanie prac. Pozostawione pojazdy będą mogły zostać odholowane.
Pierwsze rośliny zostaną posadzone 13 czerwca, czyli w kolejną sobotę podczas wyładunku następnej partii donic. Ostatnia ich część zostanie ustawiona 20 czerwca, a rośliny zostaną posadzone kilka dni później.
Wprowadzenie zieleni i ławek było jednym z postulatów mieszkańców budynków położonych wzdłuż ulicy Garbary. Pod koniec 2017 roku opracowany został “Raport o stanie ul. Garbary”. Następnie w 2018 i 2019 r. przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące przyszłości ulicy Garbary, zmierzające do wypracowania możliwych wariantów poprawy jakości przestrzeni z uwzględnieniem potrzeb, preferencji i oczekiwań mieszkańców.
Oprócz postulatów dotyczących uspokojenia ruchu i zapewnienia większego bezpieczeństwa pieszym, liczne były głosy mówiące o konieczności wzbogacenia przestrzeni o zieleń i elementy małej architektury.
Szybciej autobusem
Nowy buspas ul. Garbary poprawi płynność i komfort podróży transportem publicznym. Umożliwi skrócenie czasu przejazdu autobusów na kluczowej osi komunikacyjnej północ-południe przez centrum miasta.
Obecnie na ul. Garbary można korzystać z buspasa zaczynającego się za ul. Długą i dochodzącego do skrzyżowania z ul. Krakowską. W celu usprawnienia komunikacji publicznej w Poznaniu wyznaczony zostanie kolejny odcinek buspasa wraz ze śluzami autobusowymi. Będzie się on rozpoczynać w rejonie przystanku Małe Garbary za skrzyżowaniem ulic Małe Garbary-Estkowskiego. Nowa organizacja ruchu w ciągu ul. Garbary będzie liczyć ok. 800 m, a wraz z dotychczasowym odcinkiem łączna długość z preferencjami dla transportu publicznego wyniesie prawie 1100 m.
Dopuszczone do ruchu po buspasie będą: taksówki, pojazdy służb miejskich i elektryczne, a także rowery, motocykle oraz motorowery.
Dla samochodów przeznaczony będzie pas jezdni o szerokości 3 metrów. Nastąpi ograniczenie prędkości do 30 km/h na całej długości, a przed skrzyżowaniami z ulicami: Wielką, Wszystkich Świętych i Marii Magdaleny powstaną progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie). Na skrzyżowaniu z ul. Wodną i ul. Wszystkich Świętych wyłączone będą sygnalizacje świetlne.
Uruchomienie buspasa na ul. Garbary od przystanku autobusowego Małe Garbary aż do ulicy Długiej planowane jest na 21 czerwca, po ustawieniu wszystkich donic..
Alternatywa dla Garbar
Żeby stworzyć kierowcom alternatywę dla przejazdu przez ul. Garbary na równoległej do niej ulicy Jana Pawła II powstał dodatkowy, trzeci pas od ronda Śródka w kierunku ul. Baraniaka. Został on wytyczony od dworca autobusowego do wysokości budynku Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego.
Jadący ul. Wyszyńskiego mają do dyspozycji dwa pasy do skrętu w prawo w ul. Jana Pawła II (wcześniej był tylko jeden).
Dodaj komentarz