Od najbliższej soboty wchodzą w życie pierwsze zmiany w Strefie Płatnego Parkowania w Poznaniu. Modyfikacji ulegną godziny funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) oraz wysokość opłat dodatkowych dla kierowców, którzy nie uiszczą należnej kwoty za postój. Kolejne etapy reformy zaplanowano na marzec i wrzesień.
Dłuższe godziny parkowania w soboty
Od 1 lutego Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (obszary Centrum i Jeżyce) będzie obowiązywać dłużej w soboty – aż do godziny 20:00. Do tej pory opłaty obowiązywały do 18:00, jednak analiza zajętości miejsc parkingowych wykazała, że po tej godzinie znalezienie wolnej przestrzeni do parkowania stanowi spore wyzwanie. Zmiana ta ma poprawić rotację pojazdów i ułatwić dostęp do miejsc parkingowych.
Dni wolne od opłat pozostają bez zmian – w niedziele nadal parkowanie będzie bezpłatne.
Wyższe opłaty dodatkowe za brak biletu
Od lutego wzrosną również opłaty dodatkowe nakładane na kierowców, którzy nie uiścili opłaty za parkowanie:
- Obecnie: 150 zł (przy szybkiej płatności) i 200 zł (po terminie).
- Po zmianach: 200 zł (przy uiszczeniu w ciągu 14 dni) i 350 zł (po upływie 14 dni).
Nowe regulacje dają jednak więcej czasu na uregulowanie niższej kwoty – zamiast dotychczasowych 7 dni, kierowcy będą mieli na to aż 14 dni.
Co jeszcze się zmieni?
To dopiero początek większych zmian w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania:
- Marzec 2025 – start e-kontroli, czyli automatycznego sprawdzania opłat za parkowanie przez specjalne pojazdy z kamerami skanującymi numery rejestracyjne.
- Wrzesień 2025 – wprowadzenie nowego systemu taryfowego, który rozróżni stawki dla mieszkańców Poznania i pozostałych kierowców. Zmianie ulegną również ceny za pojedyncze bilety parkingowe, abonamenty jednodniowe oraz identyfikatory mieszkańca.
Powiązanie z komunikacją miejską
Podwyżki opłat parkingowych są częścią szerszych zmian, które obejmują także ceny biletów komunikacji miejskiej organizowanej przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM). Warto zaznaczyć, że stawki za parkowanie w Poznaniu pozostawały niezmienne od 2020 roku, mimo rosnącej inflacji i kosztów utrzymania infrastruktury.
Dodaj komentarz