Miasto Poznań, Gmina Swarzędz i Volkswagen Poznań podpisały list intencyjny dotyczący potencjalnej możliwości budowy linii tramwajowej do Swarzędza w przyszłości. Pierwsze działania dotyczyć będą współpracy przy opracowaniu analizy celowości i efektywności przedłużenia istniejącej trasy od pętli Miłostowo.
Obecnie komunikacja zbiorowa pomiędzy Poznaniem a Swarzędzem oparta jest na komunikacji autobusowej i kolejowej. Mieszkańcy oraz władze samorządowe obu miejscowości od lat zwracają uwagę na konieczność rozszerzenia oferty komunikacyjnej. Dostrzegają to także władze spółki Volkswagen Poznań, której spore grono pracowników dojeżdża do pracy właśnie na tej trasie.
Dlatego 19 lipca trzy strony – Miasto Poznań, Gmina Swarzędz oraz Volkswagen Poznań, podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy opracowaniu analizy celowości i efektywności przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza.
Budowa linii tramwajowej do Swarzędza byłaby bardzo ważną, ale także niezwykle złożoną inwestycją – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – To długofalowy proces, dlatego musi zostać poprzedzony dogłębną analizą, której wykonania podejmą się naukowcy. Zdajemy sobie sprawę, jak wielu mieszkańców mogłoby korzystać z takiego połączenia, dlatego bardzo cieszę się, że doszliśmy do porozumienia i możemy zrobić pierwsze kroki w tej sprawie.
Swarzędz od lat konsekwentnie rozwija transport niskoemisyjny – mówi Marian Szkudlarek, burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz. Jestem przekonany, że każdy z ponad 50 tysięcy mieszkańców naszej gminy byłby zadowolony, gdyby powstało tramwajowe połączenie z Poznaniem. Uważam, że jeśli istnieje jakakolwiek szansa na urzeczywistnienie tego pomysłu, to koniecznie trzeba z niej skorzystać. Ewentualne zaniechanie byłoby niewybaczalnym błędem. Dlatego – choć towarzyszy mi świadomość, że droga od pomysłu do realizacji może być bardzo długa i trudna – uznałem, że będziemy działać, mając – co bardzo ważne – tak poważnych partnerów jak miasto Poznań i spółka Volkswagen Poznań.
Volkswagen Poznań również dostrzega potrzebę zwiększenia atrakcyjności oferty przewozowej pomiędzy Miastem Poznań a Gminą Swarzędz poprzez uzupełnienie jej o komunikację tramwajową.
Celem nadrzędnym inicjatywy jest połączenie Poznania i Swarzędza, tak by zapewnić mieszkańcom obu miast, w tym także naszym pracownikom jak najlepsze warunki w zakresie realizacji potrzeb komunikacyjnych – mówi Stefanie Hegels, Prezeska Zarządu w Volkswagen Poznań. – Dwie trzecie naszych pracowników mieszka w powiecie poznańskim. Każdego dnia dojeżdżają oni do pracy. W rozszerzeniu oferty komunikacyjnej dostrzegamy nie tylko ułatwienia w tej kwestii, ale też potencjał środowiskowy, związany ze zmniejszeniem natężenia ruchu drogowego, hałasu i zanieczyszczenia powietrza, co znacznie wpłynie na jakość życia lokalnych mieszkańców
Podpisany list intencyjny wyraża intencje stron w zakresie wspólnego opracowania analizy i oceny uwarunkowań przestrzennych, demograficznych, rozwojowych i innych, mogących przyczynić się do zapewnienia efektywności ekonomicznej przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza. W jednym z etapów prac analitycznych zbadane zostaną też warianty organizacji komunikacji zbiorowej uwzględniające oczekiwania komunikacyjne pracowników spółki Volkswagen, związane z okresowo zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi komunikacyjne w ciągu doby.
Będziemy aktywnie uczestniczyć w opracowywaniu koncepcji i zbieraniu danych potrzebnych do przygotowania analizy. Jednym z elementów tego procesu jest zebranie materiału badawczego wśród osób zatrudnionych w Volkswagen Poznań. Będą to np. dane dotyczące mobilności i potrzeb transportowych naszych pracowników, gotowości do zmian, preferencji w zakresie środków komunikacji oraz kwestii środowiskowych i tego, jak pracownicy postrzegają wpływ indywidualnych zachowań na zmiany klimatyczne – mówi Stefanie Hegels.
Badanie przeprowadzą specjaliści z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wyniki ankiety będą stanowić dane cząstkowe do kompleksowej analizy celowości i efektywności przedłużenia istniejącej trasy tramwajowej od pętli Miłostowo w Poznaniu do Swarzędza.
Dodaj komentarz